Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

De vill få familjer att dela barnkläder

Markus Hjelm och Douglas Heidergren är grundare av delningstjänsten Hyber.
Markus Hjelm och Douglas Heidergren är grundare av delningstjänsten Hyber. Foto: Pressbild.
Startupbolaget Hyber fokuserar på att möjliggöra delning av barnkläder mellan familjer. Nu backas bolaget med 3 miljoner kronor av riskkapitalbolaget Wellstreet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Att barn växer ur sina kläder i snabb takt är ett problem som föräldrar ofta löser genom att köpa nya kläder. För att skapa ett mer hållbart system lanserar startupbolaget Hyber (NTL) nu en digital delningstjänst som gör det möjligt för barnfamiljer att dela utvalda barnprodukter.

För en fast månadskostnad får familjer tillgång till barnens ytterkläder och kan närsomhelst byta storlek i takt med att barnet växer. Urvuxna plagg ges sen nytt liv genom professionell och miljövänlig tvätt innan de skickas till nästa familj. 

”Nyckeln till hållbar konsumtion ligger i att ta vara på livslängden i kläderna. Precis så fungerar vår modell. Att dela på ägandet betyder att vi delar på prislappen samtidigt som vi minskar belastningen på miljön”, säger Markus Hjelm medgrundare och kommersiell chef på Hyber i ett meddelande.

Läs även: Här är de hetaste trenderna och bolagen i Sveriges växande delningsekonomi 

Bolaget, som lanserar sin tjänst i samband med skolstarten, har tagit in 3 miljoner kronor av riskkapitalbolaget Wellstreet (NTL) för att ta tjänsten till marknaden.

”Hyber är en lösning på ett aktuellt problem som bygger värde i alla led. Bolaget har en skalbar modell med global potential och marknadstrenderna pekar i den här riktningen”, säger Simon Saneback medgrundare och partner på Wellstreet.

Läs även: Skatteverket om fusket med Airbnb: ”Vi har blivit vassare” 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post