Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Wellstreet och Polarn o Pyret-ägaren startar startupinkubator ihop

Mikael Wintzell, vd och medgrundare av Wellstreet.
Mikael Wintzell, vd och medgrundare av Wellstreet. Foto: pressbild
Den svenska modekoncernen RNB, med Polarn o Pyret i portföljen, startar ett samägt bolag med riskkapitalbolaget Wellstreet. Det nya bolaget Retailers lab blir Sveriges första startupinkubator med fokus att förändra framtidens detaljhandel.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska modejättar har de senaste åren halkat efter på den digitala marknaden. Exempel på detta är H&M vars aktie har tappat cirka 40 procent det senaste året och RNB, Retail and Brands, med Polarn o Pyret, Brothers och Department and stores i sin portfölj, som har tappat drygt 50 procent på börsen på ett år. 

Nu kämpar de bägge koncernerna för att komma ikapp inte bara inom e-handeln utan i hela den digitala transformationen. Det senaste exemplet på detta är H&M som för ett par veckor sedan bekräftade sin nya e-handelssatsning Afound.

Läs även: Nätmodeveteranen: Det här är inte H&M:s räddning 

Nu gör även RNB ett drag och startar ett samägt bolag, Retailers Lab, tillsammans med riskkapitalbolaget Wellstreet. Bolaget ska driva Sveriges första startupinkubator med fokus på detaljhandeln.

”Vi är ju i en bransch under mycket snabb omvandling och vi har gjort en helhjärtad satsning på att höja tempot i vår egen transformation och nu ser vi möjligheten att samarbeta med Wellstreet för att få fram nya affärer som kan kopplas till vår verksamhet”, säger Magnus Håkansson, vd och koncernchef för RNB.

Magnus Håkansson, vd och koncernchef för RNB.

Retailers lab ska inte bara hjälpa startups som kan gynna koncernens digitala utveckling, utan blir även Sveriges första retail-inkubator. Liknande Plug and play i USA eller Retail techhub i Europa så vill RNB och Wellstreet kunna förstärka samarbetet mellan startups och detaljhandeln i Sverige.

”Jag skulle säga att vi har ett väldigt starkt gemensamt driv, Wellstreet och RNB, i att vi i första hand ska ta fram affärsidéer som har en stark och fin lönsamhetspotential redan i närtid. Vår utgångspunkt är att genom att samarbeta ska vi få fram affärer som inte är så kapitalkrävande”, säger Magnus Håkansson.

Vår utgångspunkt är att genom att samarbeta ska vi få fram affärer som inte är så kapitalkrävande

Enligt RNB och Wellstreet ska man genom inkubatorn identifiera och utveckla nya affärsidéer med tillväxtpotential. För RNB innebär det en möjlighet att integrera startupbolagen i RNB:s verksamheter som en del av arbetet med den digitala transformationen. 

För Wellstreet, som i fjol investerade i ett tiotal bolag, innebär det en tillgång till substantiell detaljhandelskompetens och tillgång till en rad modebolag att pilottesta idéer på för att effektivt få fram ”proof of concept”.

”Vår modell har hittills varit att söka individuella partnerskap med olika industrispelare för att våra bolag snabbare ska komma ut mot kund. Vi är fullt övertygande om att teknologi och drivkraft kan vara väldigt fina förutsättningar. Men det är fortfarande väldigt svårt att skapa livskraftiga och lönsamma bolag på kort sikt utan väldigt stort kapital, om man inte använder den industrikompetensen och det strukturkapital som industriexperter har”, säger Mikael Wintzell medgrundare och vd på Wellstreet. 

Läs även: H&M sent inne på Alibabas plattform 

Till skillnad från de amerikanska och europeiska programmen som riktar sig till techstartups inom detaljhandeln kommer Retailers lab att inhysa bolagen under en längre tid. Men ännu är ägarna inte redo att gå ut med mer information om hur strukturen av inkubatorn kommer att se ut och hur stora kapitalinjektioner de startupbolag som blir intagna får. 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post