Hoppa till innehållet

Werlabs-grundarens nya medtechbolag: Som ett Kry för psykisk ohälsa

Werlabs-grundaren Rickard Lagerqvist satsar nytt inom e-hälsa. Nu grundar han psykolog-appen Mindler och tar in 4 miljoner kronor.

Läkarappar såsom KRY, Min Doktor, Doktor 24, MediCheck har blivit allt vanligare. Nu vill entreprenören Rickard Lagerqvist skapa en motsvarighet för pyskisk ohälsa.
Läkarappar såsom KRY, Min Doktor, Doktor 24, MediCheck har blivit allt vanligare. Nu vill entreprenören Rickard Lagerqvist skapa en motsvarighet för pyskisk ohälsa.Foto: jessica Gow/TT

Läkaren och entreprenören Rickard Lagerkvist går vidare från medtechbolaget Werlabs till att utveckla en app för patienter med psykisk ohälsa. Med hjälp av den nya tjänsten Mindler bokas och genomförs psykologbesöket direkt i en app i telefonen. 

”Modellen är densamma som för Kry eller Mindoktor, men med fokus enbart på psykisk ohälsa – allt från stress, fobier och sömnsvårigheter till relationsproblem och dålig självkänsla”, säger medgrundaren Rickard Lagerqvist.

Läs mer: Hälsotest-bolag söker kapital för expansion 

Med i grundarteamet finns även psykologen och forskaren Rickard Färdig, som även är bolagets vd, och psykologen Johannes Hatem. Med runt 20 psykologer kopplade till tjänsten lanserade Mindler sin app i mitten av maj och ett 50-tal patienter har redan kommit igång, enligt Rickard Lagerqvist.

”I måndags hade vi en patient som hade väntat ett år på att få träffa en psykolog och kunde boka tid redan dagen efter med oss. Det här är akuta problem och det går att erbjuda hjälp direkt via nätet”, säger han.

På liknande vis som med de etablerade apparna för fysisk hälsa, går Mindler via landstinget, vilket gör att patientavgift och högkostnadsskydd gäller. Rickard Lagerqvist hoppas att det ska leda till kortade vårdköer.

”Jag är i grunden läkare och har sett stora brister i vården för patienter som lider av psykisk ohälsa. En miljon besök i månaden inom primärvården rör den här typen av diagnoser, ändå får bara 3-4 procent träffa en psykolog. Det är inte rimligt och det är inte rätt”, säger han.

De digitala alternativen för vård av psykisk ohälsa är ännu färre än för fysiska besvär. Varför? 

”Dels tror jag att många är lite rädda för psykisk ohälsa. Dels beror det på en okunskap om hur stor den här patientgruppen är och vilka möjligheter det finns att bedriva den här typen av verksamhet via nätet”, säger Rickard Lagerqvist.

I samband med uppstarten har Mindler tagit in 4 miljoner kronor i en inledande finansieringsrunda där bland andra 3T Invest och Add Health Media investerar.

Läs mer: Stjärnbackade blodtestbolaget Werlabs tar in 60 miljoner 

Rickard Lagerqvist har tidigare varit med och startat upp medtechbolaget Werlabs som använder den existerande infrastrukturen inom vården för att analysera patienters blod. För en dryg tusenlapp kan användaren ta ett blodprov på den lokala vårdcentralen och inom ett dygn få närmare 30 hälsovärden och en läkarkommentar på nätet.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera