Hoppa till innehållet

Wework gör sig av med 500 it-anställda

Coworkingjätten Wework planerar att säga upp var tredje teknikanställd i samband med att man drar ned på personal och säljer av verksamheter. Det rapporterar nyhetssajten The Information med hänvisning till källor.

Receptionen på Wework i Stockholm.
Receptionen på Wework i Stockholm.Foto: Oskar Omne

Enligt uppgifterna handlar det om 500 av cirka 1 500 mjukvaruingenjörer, programutvecklare och datavetenskapare som ska tvingas lämna, ett drag som ytterligare späder ut Weworks identitet som ett teknikbolag.  

Av de 500 väntas 150 försvinna från förvärvade bolag så som Teem och Space IQ. Weworks planer kommer sedan noteringen fått ställas in för att investerare oroats över lönsamheten och bolagsstyrningen. Även bolagets värdering sänktes rejält vilket har inneburit en smäll för storägaren Softbank samt tvingat bort medgrundare Adam Neumann från vd-rollen. Wework jobbar nu med att kunna uppvisa svarta siffror på nedersta raden i resultaträkningen.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera