Hoppa till innehållet

Wework, pengarekord och oro från öst – ha koll på detta från året och inför 2020

Julstämningen sprider sig över redaktionen. I denna helgspecial av Digitalpodden lyfter redaktionen fram trender från 2019 och siar om det kommande året. 

Adam Neumann, grundare av Wework, Vois elscootrar och Facebooks grundare Mark Zuckerberg, kryptovaluta är några av ämnena i veckans avsnitt av Digitalpodden.
Adam Neumann, grundare av Wework, Vois elscootrar och Facebooks grundare Mark Zuckerberg, kryptovaluta är några av ämnena i veckans avsnitt av Digitalpodden.Foto: Montage/TT/Di

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz bjuder denna vecka in reportrarna Miriam Olsson Jeffery, Johannes Karlsson, Jonas Leijonhufvud och Julia V Caesar i studion. Med hjälp av traditionsenliga rim guidar de lyssnarna genom året som gått och det som komma skall. 

Investeringstrender, digitala valutor och oro från öst är några nyårsraketer som vi på Di Digital firar in det nya året med. Samtidigt blickar vi tillbaka på året som gått med bland annat krisen i Wework, rekordet i investeringar och nya välfyllda fonder.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera