Hoppa till innehållet

Uppgifter: Weworks grundare utreds av New York-åklagare

Delstatsåklagaren i New York, Letitia James, har inlett en undersökning av kontorsdelningsföretaget Wework och dess grundare Adam Neumann. 

Weworks grundare Adam Neumann.
Weworks grundare Adam Neumann.Foto: Mark Lennihan

Det uppger två anonyma källor för Reuters. Bolaget bekräftade på måndagen också att det kontaktats av delstatsåklagarens kontor.

”Vi fick en förfrågan från New Yorks delstatsåklagares kontor och samarbetar i ärendet”, sade en talesperson för Wework.

Bland de frågor Letitia James uppges utreda är huruvida Weworks grundare och före detta vd Adam Neumann personligen handlat med Wework som motpart, i syfte att berika sig själv. Neumann köpte fastigheter som han leasade till Wework och tog lån med sin ägarandel i Wework som säkerhet. 

Han ska även ha haft planer på att ta nästan 6 miljoner dollar i betalt av Wework, som ersättning för användningen av ordet ”we”, sedan bolaget döpt om sig självt till The We Company.

Läs mer: Riskkapitalnestorn: Det finns ett före och ett efter Wework 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera