Med en miljard användare har Whatsapp tagit ståndpunkten att den vill veta så lite om användarna som möjligt. Användarnas privatliv och integritet skulle skyddas.
Men när Facebook förvärvade meddelandetjänsten 2014 fanns det oro för att informationen mellan bolagen skulle öppnas upp. Det avvisades av både Facebook och Whatsapp.
Nu, två år senare, skriver Whatsapp i sin blogg att meddelandetjänstens villkor och integritetspolicy kommer att ändras för första gången på fyra år.
De nya villkoren kommer att möjliggöra ett samarbete med Facebook för att analysera hur människor använder tjänsten, bättre kunna bekämpa skräppost och ge vänförslag till användarna.
Vi kommer fortfarande inte sälja, dela, eller ge ditt telefonnummer till annonsörer.
Förändringen är också utformad så att Whatsapps användare kan börja kommunicera med företag, vilket öppnar för frågor rörande användarnas integritet. Whatsapp uppger däremot att informationen i användarnas meddelanden, och även deras telefonnummer, inte kommer att delas med andra.
”Vi kommer inte att lägga in eller dela ditt Whatsapp-nummer med andra, inklusive Facebook. Vi kommer fortfarande inte sälja, dela, eller ge ditt telefonnummer till annonsörer.”, skriver Whatsapp på bloggen.
Läs även: Facebook Messenger har nu över en miljard användare