Annons

Willys låter kunderna scanna och betala med mobilen – tar hjälp av Klarna

Klas Balkow, vd Axfood, och Willys ”Scan & Go”-tjänst.
Klas Balkow, vd Axfood, och Willys ”Scan & Go”-tjänst.
Axfoods lågpriskedja Willys lanserar en digital tjänst som innebär att kunden scannar varorna med sin egen mobiltelefon och betalar direkt i appen via Klarna eller med betalkort.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Självscanningskassorna var bara ett steg på vägen. Nu gör Axfoods lågpriskedja Willys som Amazon Go och lanserar något de kallar ”Scan & Go”. Tjänsten är en integrerad i Willys befintliga app och går till en början att använda i tre pilotbutiker i Göteborg, Halmstad och Stockholm via Klarna eller med betalkort. 

Planen är att utöka testet till ytterligare ett tiotal butiker senare under hösten för att därefter förfina funktionen innan tjänsten rullas ut på bred front i fler butiker under 2021, uppger bolaget.

”Med Scan & Go vill vi erbjuda våra kunder ett smidigt alternativ till självcanning och betalning. Idag är vi vana vid att använda våra mobiltelefoner i olika vardagliga situationer, så för många kan detta bli ett lättillgängligt sätt att korta ner inköpstiden. På sikt kan det här också bli ett sätt för oss att erbjuda självscanning även i butiker som inte har några andra självscanningslösningar”, säger Thomas Evertsson, vd på Willys i ett uttalande.

Läs mer: Foodora öppnar matbutik – utmanar livsmedelsbranschen med expressleveranser

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer