Hoppa till innehållet

Willys öppnar lågprisbutik på nätet

Willys utmanar Mathem, Linas Matkasse och Ica med på nätet. Lågpriskedjan erbjuder ett system som kombinerar hemleverans med upphämtningsstationer – till samma priser som i butik.

Foto: Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys, vurmar för upphämtning av färdigpackade kassar.

Livsmedelshandeln på nätet ökar snabbt. Under 2015 steg försäljningen med 39 procent och i år förväntas ökningen landa på ytterligare 38 procent, enligt HUI Research.

Nu höjer börsjätten Axfood insatsen genom sina kedjor Hemköp och Willys. Som Di Digital redan rapporterat har kedjorna utvecklat och testat sina system i över ett år, bland annat genom att låta medarbetarna handla online.

Läs mer: Axfood ratar uppköp - laddar för e-handelsoffensiv

Nu är det premiär för Willys första nätsatsning. Torsdag den 12 maj blir det möjligt att beställa livsmedel från tre testbutiker via Willys sajt och app.

Varorna kostar som i butik. Men kunden betalar extra för packning och leverans.

”Många av våra kunder vill handla mat på nätet och vi vill finnas där våra kunder finns. Som lågpriskedja har vi en viktig funktion att fylla för kunder som vill e-handla men som inte är beredda att betala orimligt mycket”, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Thomas Evertsson, vd på Willys.    Foto: Bengt Alm.

Varorna är de samma som i Willys vanliga sortiment. Och även priserna är de samma som i butikerna. Kunderna får välja mellan hemleverans och upphämtning av de färdigpackade kassarna i butik.

”Varorna kostar som i butik. Men kunden betalar extra för packning och leverans. Det kostar 49 kronor att hämta i butik eller 148 kronor för hemleverans”, Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.

Det är framförallt det senare alternativet, upphämtning av matkassarna som packats i butik, som Willys satsar på. Man har tagit fram speciella upphämtningsstationer i anslutning till butikerna där kunderna hämtar sina kassar ur skåp, som öppnas med en kod.

Inledningsvis erbjuds e-handel i tre av Willys butiker: Kungsbacka söder om Göteborg och Rissne samt Länna i Stockholm. Efter test och utvärdering hoppas man expandera till fler områden, främst i landets större städer.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera