Livsmedelshandeln på nätet ökar snabbt. Under 2015 steg försäljningen med 39 procent och i år förväntas ökningen landa på ytterligare 38 procent, enligt HUI Research.
Nu höjer börsjätten Axfood insatsen genom sina kedjor Hemköp och Willys. Som Di Digital redan rapporterat har kedjorna utvecklat och testat sina system i över ett år, bland annat genom att låta medarbetarna handla online.
Läs mer: Axfood ratar uppköp - laddar för e-handelsoffensiv
Nu är det premiär för Willys första nätsatsning. Torsdag den 12 maj blir det möjligt att beställa livsmedel från tre testbutiker via Willys sajt och app.
Varorna kostar som i butik. Men kunden betalar extra för packning och leverans.
”Många av våra kunder vill handla mat på nätet och vi vill finnas där våra kunder finns. Som lågpriskedja har vi en viktig funktion att fylla för kunder som vill e-handla men som inte är beredda att betala orimligt mycket”, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.
Thomas Evertsson, vd på Willys. Foto: Bengt Alm.
Varorna är de samma som i Willys vanliga sortiment. Och även priserna är de samma som i butikerna. Kunderna får välja mellan hemleverans och upphämtning av de färdigpackade kassarna i butik.
”Varorna kostar som i butik. Men kunden betalar extra för packning och leverans. Det kostar 49 kronor att hämta i butik eller 148 kronor för hemleverans”, Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.
Det är framförallt det senare alternativet, upphämtning av matkassarna som packats i butik, som Willys satsar på. Man har tagit fram speciella upphämtningsstationer i anslutning till butikerna där kunderna hämtar sina kassar ur skåp, som öppnas med en kod.
Inledningsvis erbjuds e-handel i tre av Willys butiker: Kungsbacka söder om Göteborg och Rissne samt Länna i Stockholm. Efter test och utvärdering hoppas man expandera till fler områden, främst i landets större städer.