Hoppa till innehållet

Wirecard rasar i förhandeln – har inte kunnat slutföra revision

Tyska betalbolaget Wirecard, med investeraren Softbank, uppger att dess lokala revisor i Singapore inte har kunnat slutföra revisionen för 2017 på grund av myndighetsrestriktioner. Aktien tappar 8,5 procent i förhandeln.

Softbanks grundare Masayoshi Son.
Softbanks grundare Masayoshi Son.Foto: Daiki Katagiri

Bolaget tillägger dock att restriktionerna inte ”var relevanta för revisionen av de konsoliderade resultaten i enlighet med IFRS”, vilket betyder rapporterna för 2017 och 2018 förblir opåverkade.

På tisdagen rapporterade tyska Handelsblatt om att revisorn EY vägrat skriva under Singapore-revisionen för 2017 på grund av oegentligheter. 

Bolaget valde tidigare denna månad att bredda en oberoende KPMG-utredning efter påståenden om att det ska ha manipulerat sin redovisning.

I oktober avslöjade Financial Times att Wirecard misstänks ha fabricerat en stor del av sina vinst- och omsättningssiffror. Det fick aktien att störtdyka. 

För japanska Softbank, som investerat både i aktier och en konvertibel i Wirecard, är situationen problematisk. När Softbank klev in i bolaget i våras var bolagets redovisning redan ifrågasatt. 

Läs Anderas Cervenkas analys av Wirecard-härvan från den 16 oktober här

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera