Hoppa till innehållet

Wolt smyglanserar i Köpenhamn

Matappen Wolt har smyglanserat i den danska huvudstaden. Med sig tar man lärdomar från Sverigelanseringen.

Jessie Scheepers, expansionschef på Wolt och Riku Mäkälä, operativ chef. Foto: Wolt
Jessie Scheepers, expansionschef på Wolt och Riku Mäkälä, operativ chef. Foto: Wolt

Matleveranstjänsten Wolt startade i Finland och har därefter expanderat till Estland och Sverige. Nu har man även smyglanserat i Köpenhamn.

”Vi har haft ögonen på Köpenhamn och tittat på hur vi arbetar på andra marknader.  Vi känner att det här är ett ställe som skulle funka för Wolt", säger Jessie Scheepers som är expansionschef på Wolt till Di Digital. 

Läs även: Uber Eats letar sig utanför Stockholms tullar

Hon menar att Köpenhamn är en marknad i framkant när det gäller mobiltjänster.

"Även från ett matperspektiv är Köpenhamn spännande. Det händer många saker och många restauranger öppnar.”

Den 17 februari tryckte Wolt på knappen. Nu levererar man från fyra restauranger i stadsdelarna Nørrebro och Vesterbro. Användarna är early adopters och ”vänner till Wolt.”

Datum för den större lanseringen är inte satt ännu, men den kommer bland annat att innebära en marknadskampanj för att locka användare. Fokus ligger nu på att öka antalet restauranger och den geografiska spridningen.

Hon menar att Wolt har lärt sig saker från lanseringen i Sverige som de tar med sig till den danska huvudstaden.

”Bland annat att priset i vår app ska vara exakt samma som priserna i restaurangernas menyer. Så är det i Stockholm. Det är inte vettigt att ta för höga priser av kunder för en bekvämlighetstjänst.”

I Sverige har flera matleveranstjänster lanserats den senaste tiden. En del menar att det finns för många liknande tjänster på en ganska liten marknad.

Läs mer: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade"

Jesse Scheepers håller delvis med om att konkurrensen är hårdare i Stockholm.

”Stockholm är kanske en lite mer mättad marknad jämfört med Köpenhamn. Att vi valde staden bygger bland annat på en konkurrensanalys. Att ha ett försprång i en stad som Köpenhamn är viktigt.”

Det finns konkurrenter i Köpenhamn, bland annat den börsnoterade danska matleveransjätten Just Eat. Men Uber Eats och Foodora, som finns i bland annat Sverige, har inte hittat dit. Hon tycker Wolts erbjudande går längre än Just Eats för att man med Wolt kan köpa mat hem, hämta mat på restaurangen, eller äta den på restaurangen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera