Annons

Matleverantören tar in miljardbelopp – EQT ombord

Carl Zetterqvist, Sverigechef för Wolt.
Carl Zetterqvist, Sverigechef för Wolt. Foto: Press
Matleveransföretaget Wolt tar in hela 1,5 miljarder kronor i friskt riskkapital. Bland investerarna finns svenska EQT Ventures.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det finländska matleveransföretaget Wolt höjer insatsen i kriget med amerikanska Uber Eats och tyska Foodora.

På onsdagsmorgonen meddelar bolaget att man tar in hela 160 miljoner dollar, motsvarande 1,5 miljarder kronor, i två investeringsrundor som inte kommunicerats tidigare.

”Den här investeringen gör det möjligt för oss att sikta på en marknadsledande position, såväl i Sverige som internationellt”, säger Carl Zetterqvist, Sverigechef för Wolt.

Den ena finansieringsrundan genomfördes redan i januari 2018 och består av 30 miljoner dollar. Den leddes av 83 North, ett brittisk-israeliskt riskkapitalbolag som tidigare investerat i både Izettle och brittiska matleveransföretaget Just Eat.

Den andra, en så kallad c-runda, ligger på 130 miljoner dollar och blev klar i april i år. Den leds av San Francisco-baserade Iconiq Capital och ser ut att platsa bland 2019 års största rundor inom den Nordiska startupsektorn.

”Marknaden för matleveranser på nätet väntas växa från 35 miljarder dollar i dag, till 365 miljarder 2030. Wolts fokus är att bygga det mest effektiva bolaget i branschen”, säger Wolts vd och medgrundare Miki Kuusi.

Läs mer: Uber Eats kryper till korset: ”Vi har helt klart gjort misstag” 

Bland övriga investerare kan nämnas svenska EQT Ventures.

”Wolt har levererat, både vad gäller enhetsekonomi och teknologi, och byggt ett helt datadrivet bolag. Det är så man vinner i längden”, säger Johan Svanström, partner på EQT Ventures.

Vi känner de krögare och kurirpartners vi samarbetar med.

Wolt grundades i Finland för fem år sedan. 2016 började man expandera i Sverige där man i dag är närvarande i åtta städer.

Tjänsten vänder sig till både privatpersoner och företag som vill beställa mat från restauranger och få den levererad. Bolaget samarbetar med över 500 restauranger i Sverige och hanterar tusentals beställningar varje vecka.

”Vi är 25 personer på kontoret i Stockholm och ska fortsätta utöka teamet här. Vi ska även förbättra appen och investera i utrustning för våra kurirpartners och restaurangerna. Vi ska öka antalet restauranger och expandera till flera städer i Sverige. Fördelen med vårt system är att de fungerar i städer av alla storlekar”, säger Carl Zetterqvist, Sverigechef för Wolt.

Läs mer: Foodora anklagas för lönedumpning 

Han vill inte gå in på exakta siffror, men säger att den digitala marknaden för matleverans växer snabbt.

”Vi förväntar vi oss att vår ordervolym för 2019 blir tio gånger större än den var 2016, då vi lanserade tjänsten i Sverige”, säger Sverigechefen.

Wolts kärnmarknader, där Sverige är en, kännetecknas av en låg befolkningstäthet och utmanande väderförhållanden.

”Även om Wolt växer internationellt så agerar vi lokalt. Vi känner de krögare och kurirpartners vi samarbetar med och vi är övertygade om att en god förståelse för marknaden hjälper oss att fortsätta att utveckla tjänsten. Ytterligare en viktig byggsten har varit kundnöjdhet. Våra kunder får hjälp inom 30 sekunder i snitt”, säger Carl Zetterqvist.

Wolt finns i dag i 15 länder och över 50 städer. Man levererar mat från över 5 000 restauranger med fler än 10 000 kurirpartners. 

Totalt har Wolt tagit in 175 miljoner dollar i finansiering. Bland övriga investerare kan nämnas Highland Europe, Inventure, Lifeline Ventures, samt Supercells medgrundare och vd Ilkka Paananen och Nokias tidigare ordförande Risto Siilasmaa.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer