Hoppa till innehållet

Workaround ska fördubbla sin försäljning 2017

Workaround startade som ett Airbnb för kontorsplatser. Nu har bolaget finslipat sin marknadsplats, nått 5 Mkr i omsättning och ska satsa på europeisk expansion.

Andreas Broryd och Rikard Hegelund, grundare av Workaround.
Andreas Broryd och Rikard Hegelund, grundare av Workaround.

Startupbolaget Workaround (NTL) drogs igång av Andreas Broryd och Rikard Hegelund under hösten 2015. Problemet de såg var att många kontor hade tomma stolar samtidigt som det fanns både småföretag och frilansare i behov av kontorsplats.

Tanken var att skapa en marknadsplats för flexibla korttidsuthyrningar av kontorsplatser.

”När vi startade vårt bolag satt vi själva i ett kök eftersom vi inte kunde skriva på ett kontrakt på ett till tre år, vilket har varit standard för kontor”, säger Workarounds produktchef Rikard Hegelund.

Läs även: Fastighetsjätten satsar på ”Airbnb för kontor” 

Det dröjde däremot inte länge förrän grundarna insåg att de behövde ändra fokus.

”Vi började med att vi ville bli ett Airbnb för kontorsplatser – en digital plattform för flexibla dag-till-dag-kontrakt på kontorsplatser. Vad vi märkte var att det fanns en mycket större marknad för samma typ av flexibilitet men över längre tid. Därför gjorde vi om plattformen för att tillgodose det behovet”, säger Rikard Hegelund.

Bolagets nya plattform stod klar i maj i år och sedan dess har Workaround lanserat sin tjänst i Malmö, Göteborg och Stockholm. Bolaget har haft en god tillväxt och hanterar nu några hundra förfrågningar från hyresgäster i månaden.

Vi ser bolag med 10–15 anställda som flyttar på sig varannan, var tredje månad.

En tydlig trend som grundarna har märkt är att även större bolag har ett intresse för flexibla kontrakt med en uppsägningstid på en månad.

”Med en digital marknad har vi sett att företag har blivit mycket mer rörliga. Vi ser bolag med 10–15 anställda som flyttar på sig ofta och med kort varsel. Det är inget större problem längre eftersom alla har en laptop och papper har man hos redovisningsfirman”, säger Workarounds vd Andreas Broryd.

Läs även: Åtta heta trender i den svenska delningsekonomin 

Bolaget, som i början av sin resa tog in 3 miljoner kronor av bland andra fastighetsjätten Stronghold, räknar i år med en omsättning på 5 Mkr. Nästa år hoppas man på det dubbla och har siktet inställt på en expansion till andra städer i Norden, vilket öppnar upp för en ny investeringsrunda i Workaround.

”Vi tror att den här marknaden kommer att växa. Vi har hittat en fungerande formel nu och då kan vi rikta in sig på att skala och vi kommer antagligen ta in mer kapital under de närmaste två åren”, säger Andreas Broryd.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera