Hoppa till innehållet

Wrapp gick 18 miljoner back i fjol

Lojalitetsbolaget Wrapp har tagit in 250 miljoner kronor i riskkapital. I fjol omsatte man 2 procent av den summan.

Hjalmar Winbladh är en av Wrapps grundare.
Hjalmar Winbladh är en av Wrapps grundare.Foto: Jesper Frisk

I fjol gick både H&M och Klarna (NTL) in som delägare i Wrapp, som funnits sedan 2011 men på senare år ställt om sig till att utveckla app som förmedlar shoppingerbjudanden till sina användare.

Tanken är att Wrapp (NTL) ska dra nytta av större förändringar på betalmarknaden och erbjuda lojalitetsprogram i likhet med till exempel flygbolagens bonussystem.

Läs mer: Wrapp fimpar Swedbank – siktar på andra storbanker

Wrapp har hittills tagit in 250 miljoner kronor i riskkapital. Någon större omsättning var det dock inte tal om i fjol.

Vi överväger att ta in mer kapital.

Wrapp stod då på flera ben: Kärnverksamheten omsatte 2,2 Mkr medan bolagets övriga intäkter, för till exempel lokalhyra, landade på 2,7 Mkr. Det motsvarar en knapp ökning mot 2014. Därutöver redovisar Wrapp 7,8 Mkr i förmodade framtida intäkter som resultat av ett internt utvecklingsarbete.

Förlusterna på totalt 18 Mkr i Wrapp Operations Sweden – vilket är mindre än föregående års 25 Mkr – täcks upp av ett koncernbidrag i samma storlek från moderbolaget.

Enligt Hjalmar Winbladh, Wrapps medgrundare och ordförande, täcker siffrorna början av Wrapps resa från rabattföretag till en lojalitetsaffär med bonusprogram som fokus.

”Bolaget har haft en väldigt stor investeringscykel just nu. Saker och ting börjar lossna för Wrapp rejält i Norden”, säger Hjalmar Winbladh.

I januari anslöt sig Nordea som delägare i Wrapp i en finansieringsrunda på totalt 40 Mkr.

Läs mer: Nordea investerar i Wrapp

Wrapps tillväxttakt gör att bolaget överväger att ta in mer finansiering framöver.

”Just nu känns det som att Wrapp kan expandera betydligt snabbare än vi har tänkt. Vi överväger att ta in mer kapital. Men inget vi kan prata om just nu”‚ säger Hjalmar Winbladh.

Wrapps ordförande pekar ut två saker som tyder på att Wrapp har framtiden för sig.

Dels är det EU:s PSD2-direktiv om bankernas datahantering, som påverkar hur till exempel fintech-appar kan dra nytta av bankernas kunddata. Dels tar han upp EU:s beslut i fjol att kapa förmedlingsavgifterna för kortföretag, vilket påverkar just den marginal på betalningarna som har finansierat saker som lojalitetsprogram.

”Wrapp ligger extremt spännande till i den här förändringsprocessen. 2016 och 2017 är två otroligt spännande år för oss”‚ säger Hjalmar Winbladh.


 

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera