I fjol gick både H&M och Klarna (NTL) in som delägare i Wrapp, som funnits sedan 2011 men på senare år ställt om sig till att utveckla app som förmedlar shoppingerbjudanden till sina användare.
Tanken är att Wrapp (NTL) ska dra nytta av större förändringar på betalmarknaden och erbjuda lojalitetsprogram i likhet med till exempel flygbolagens bonussystem.
Läs mer: Wrapp fimpar Swedbank – siktar på andra storbanker
Wrapp har hittills tagit in 250 miljoner kronor i riskkapital. Någon större omsättning var det dock inte tal om i fjol.
Vi överväger att ta in mer kapital.
Wrapp stod då på flera ben: Kärnverksamheten omsatte 2,2 Mkr medan bolagets övriga intäkter, för till exempel lokalhyra, landade på 2,7 Mkr. Det motsvarar en knapp ökning mot 2014. Därutöver redovisar Wrapp 7,8 Mkr i förmodade framtida intäkter som resultat av ett internt utvecklingsarbete.
Förlusterna på totalt 18 Mkr i Wrapp Operations Sweden – vilket är mindre än föregående års 25 Mkr – täcks upp av ett koncernbidrag i samma storlek från moderbolaget.
Enligt Hjalmar Winbladh, Wrapps medgrundare och ordförande, täcker siffrorna början av Wrapps resa från rabattföretag till en lojalitetsaffär med bonusprogram som fokus.
”Bolaget har haft en väldigt stor investeringscykel just nu. Saker och ting börjar lossna för Wrapp rejält i Norden”, säger Hjalmar Winbladh.
I januari anslöt sig Nordea som delägare i Wrapp i en finansieringsrunda på totalt 40 Mkr.
Läs mer: Nordea investerar i Wrapp
Wrapps tillväxttakt gör att bolaget överväger att ta in mer finansiering framöver.
”Just nu känns det som att Wrapp kan expandera betydligt snabbare än vi har tänkt. Vi överväger att ta in mer kapital. Men inget vi kan prata om just nu”‚ säger Hjalmar Winbladh.
Wrapps ordförande pekar ut två saker som tyder på att Wrapp har framtiden för sig.
Dels är det EU:s PSD2-direktiv om bankernas datahantering, som påverkar hur till exempel fintech-appar kan dra nytta av bankernas kunddata. Dels tar han upp EU:s beslut i fjol att kapa förmedlingsavgifterna för kortföretag, vilket påverkar just den marginal på betalningarna som har finansierat saker som lojalitetsprogram.
”Wrapp ligger extremt spännande till i den här förändringsprocessen. 2016 och 2017 är två otroligt spännande år för oss”‚ säger Hjalmar Winbladh.
NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.