Hoppa till innehållet

Wrapp tog in 30 miljoner från bankerna

Rabattkodsbolaget Wrapp skrev i höstas på avtal med ett flertal banker. Nu uppges Länsförsäkringar och Collector Bank tillsammans ha investerat 30 miljoner kronor i Wrapp i samband med affären.

Aage Reerslev, vd för lojalitetsbolaget Wrapp.
Aage Reerslev, vd för lojalitetsbolaget Wrapp.Bild: Wrapp

Rabattkodsbolaget Wrapp (NTL) gjorde en så kallad ”pivot” 2014 och gick från att ha drivit en tjänst med digitala presentkort till att erbjuda rabatter till kunder som registrerade sina betalkort hos bolaget. Tanken är att Wrapp ska dra nytta av större förändringar på betalmarknaden och erbjuda lojalitetsprogram i likhet med till exempel flygbolagens bonussystem.

I slutet av november i fjol kunde Di Digital rapportera att Wrapp hade skrivit på avtal med ytterligare ett gäng banker. Bankerna var Länsförsäkringar, Danske Bank Sverige, Collector Bank, Sodexo, finska Aktia och Nordea Finland. 

Läs även: Wrapp lanserar i Finland 

Nu står det klart att Wrapp även tog in kapital när avtalen skrevs på. De svenska bankpartnerna Länsförsäkringar och Collector Bank investerade 20 miljoner kronor respektive 10 Mkr i bolaget, rapporterar Breakit.

Enligt vd:n Aage Reerslev är det här del av bolaget konvertibelprogram, där lånekapital senare kan omvandlas till aktier.

“Vi tar ju successivt in nya banker som partners, och som en del av avtalet erbjuder vi dem också att köpa in sig. Eftersom vi gör det löpande blir det enklare med en konvertibel. Då slipper man sätta ett nytt värde på bolaget varje gång”, säger Aage Reerslev till Breakit.

Läs även: Wrapp gick 18 miljoner back i fjol 

Sammanlagt har Wrapp tagit in 280 miljoner kronor i riskkapital, inklusive det kapital bolaget har tagit in från Collector Bank och Länsförsäkringar. Bland Wrapps ägare finns tidiga investerare som Atomico (NTL) och Creandum (NTL) som gick in innan bolaget bytte inriktning. Förutom Nordea, som blev delägare i bolaget i januari när Wrapp tog in 40 Mkr, hör även Klarna (NTL) och H&M (NTL) till bolagets nyare ägare. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera