Långa och sena dagar på kontoret gjorde att Alexander Baltaev sällan fick tid eller möjlighet att laga mat. Istället beställde han mat till kontoret och klagade ofta på priset, maten och servicen.
”Upplevelsen blev inte så bra som den hade kunnat vara. Och jag gillar hemlagat, men ingenstans gick det att beställa hemlagad mat”, säger han.
Läs mer: Omstart för Foodiebag – ska utmana Uber Eats
Han såg en möjlighet att låta efterfrågan på hemlagad mat möta hemmakockar som vill nå ut med sin kreativitet och sina maträtter. För knappt ett år sedan grundade han Wunderchef och bestämde sig för att skapa en ny hämtmatsrevolution.
”Vi är ett alternativ på en marknad som håller på att förändras i grunden. Vi ser att efterfrågan finns både från de som sitter länge på jobbet och från familjer som börjar planera sin middag i slutet av arbetsdagen och är på väg hem från jobbet”, säger Alexander Baltaev, grundare och vd.
I september förra året öppnade Wunderchef tjänsten för ett begränsat antal användare. Sedan mitten av november är tjänsten tillgänglig för alla och sedan dess har man fått in fler än 1000 registrerade användare och fler än 60 hemmakockar har ansökt om att sälja sin mat på plattformen. I snitt levererar Wunderchef 50 måltider om dagen, veckans alla dagar. Än så länge är tjänsten endast tillgänglig i Malmö, men under året ska plattformen rullas ut till fler städer i Sverige, främst till storstäder.
Läs mer: Karma tecknar nya avtal - ska eliminera matsvinn
”Vi har fått in ansökningar från kockar över hela Sverige, men också från andra europeiska länder, bland annat Tyskland”, säger David Rajabi, marknadsansvarig på Wunderchef.
Kockarna kan sälja både lunch och middag och bestämmer själva när de vill vara online, vilka rätter de vill laga och priset på maten. När en beställning görs får kunden en ungefärlig tid när maten är klar, när den hämtas av budet och när den beräknas levereras till dörren av cykelbudet.
”Vi kontrollerar hela värdekedjan från beställning till leverans, det är en av våra största konkurrensfördelar gentemot de traditionella restaurangplattformerna”, säger David Rajabi.
Wunderchef tjänar pengar genom att ta en ut en viss procent av transaktionerna som görs på plattformen. Hittills har Alexander Baltaev själv finansierat all utveckling, men grundaren räknar med att stänga en finansieringsrunda innan sommaren.
”Vi ska skala upp aggressivt till fler svenska städer och ta sikte på en internationell lansering. Vi avser att ta in ett ansenligt belopp som gör att vi kan skala upp i vår ambitiösa takt”, säger han.