Hoppa till innehållet

Yahoos nya udda namn

Om Verizons mångmiljardköp av Yahoo går igenom blir det några rester av det gamla Yahoo kvar. Det bolaget kommer att döpas om till Altaba.

 

Yahoos vd Marissa Mayer.
Yahoos vd Marissa Mayer.Foto: Peter Kramer/TT

För drygt fem månader sedan annonserade Verizon att de planerar att köpa Yahoo för 4,8 miljarder dollar, motsvarande drygt 43 miljarder kronor.

Men Verizon kommer inte att köpa hela Yahoo, utan några delar av Yahoo kommer att finnas kvar och existera som separat bolag. De delar som inte köps upp består till största del av Yahoos innehav i Jack Mas kinesiska e-handelsjätte Alibaba.

Den kvarvarande delen av Yahoo kommer att döpas om till Altaba, enligt dokument som skickats in till myndigheter och som Silicon Valley Business Journal tagit del av.

Läs mer: Verizon köper Yahoo

Vd:n Marissa Meyer kommer också att lämna Yahoos, eller Altabas rättare sagt, styrelse om köpet går igenom. Även Yahoos medgrundare David Filo kommer att lämna sin styrelseplats.

Det är dock inte säkert att Verizon fullföljer sin plan att köpa Yahoo. Under de fem månader som gått sedan budet annonserades har Yahoo hackats två gånger. En av gångerna läckte användaruppgifter till en miljard konton ut.

I förra veckan uppgav företrädare för Verizon att bolaget fortfarande utvärderar Yahoo och att man ännu inte bestämt sig.

Läs mer: Uppgifter: Yahoo har sökt igenom kunders inkommande mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera