(Di Digital / San Francisco) Susan Wojcickis karriär på Google började i hennes eget garage. Det var Googles första kontor, som hon hyrde ut till Sergey Brin och Larry Page för att klara huslånen.
”Jag tog 1 700 dollar i hyra och en säkerhetsdeposition för garaget”, sa Youtube-chefen Susan Wojcicki under ett framträdande på Salesforce konferens Dreamforce, som just nu pågår i San Francisco.
Flera tusen personer kom för att höra henne och skådespelerskan Jessica Alba, som driver The Honest Company där hon säljer etiska hushållsprodukter, prata om vägen till där de befinner sig i dag.
Det var 1988 som Susan Wojcicki hyrde ut sitt garage till Google-grundarna Larry Page och Sergey Brin, som då sa till henne att de skulle skapa världens största sökmotor. 1989 började hon som Googles marknadschef och har jobbat där sedan dess.
När sökjätten köpte Youtube 2006 var hon chef för Googles dåvarande videotjänst.
”Vi försökte göra deals med Hollywood för att få tillgång till innehåll, men så hade vi användare från olika delar av världen som laddade upp innehåll”, sa Susan Wojcicki.
Det var när den första virala hiten kom, med besökssiffror som på långa vägar slog det Susan Wojcickis team hade förväntat sig, som hon insåg att det folk egentligen ville var att se varandra.
”Folk vill engagera sig i andra människor”, sa hon.
Men det Susan Wojcicki främst pratade om på Dreamforce var inte utvecklingen av Googles videotjänster, utan föräldraledighet och kvinnor inom teknikvärlden. Hon har själv fem barn som hon har varit mammaledig med.
Bara tolv procent av kvinnorna i USA har betald mammaledighet, enligt Susan Wojcickis efterforskningar. 25 procent av kvinnorna går tillbaka till jobbet redan tio dagar efter att ha blivit mammor. I Kalifornien finns det dock lagstiftning som säger att föräldrar har rätt till sex veckors betald ledighet.
En fjärdedel av alla nyblivna mammor i USA är tillbaka på jobbet efter tio dagar.
Susan Wojcicki anser att det amerikanska näringslivet måste göra mer för att stötta nyblivna föräldrar. Frågan är en het potatis i USA och vissa techbolag har gått i bräschen för utvecklingen. Google ger mammor 18 betalda ledighetsveckor och pappor tolv veckor. Netflix gick nyligen ut och sa att man erbjuder ett års betald föräldraledighet.
Det är generöst med amerikanska mått, men fortfarande långt ifrån föräldraledigheten vi har i Sverige och inställningen till den hos svenska företag. I Sverige har föräldrar rätt till sammanlagt 480 dagars föräldrapenning. Även här tar kvinnor ut en majoritet av ledigheten, men andelen män som är hemma med barnen är högre än i många andra länder. I fjol tog kvinnor ut 75 procent av den betalda föräldraledigheten i Sverige, enligt siffror från SCB.
Ett problem som uppstår är att företagen i USA därmed förlorar kvinnor som blir mammor, menar Susan Wojcicki. Hon framhöll flera gånger att just det har en negativ inverkan på bolagens ekonomiska resultat.
Särskilt i teknikbranschen råder det en brist på kvinnor:
”Det har flera orsaker, som att mindre än 20 procent av dem med ingenjörsexamen är kvinnor. Men också att kvinnor lämnar sina jobb för att vara hemma med barnen”, sa hon.
Hon tror att problemet måste lösas i tidigare skeden än på universitetet och tycker att programmering borde vara obligatoriskt i grundskolan. Själv har hon ingen ingenjörsutbildning, men hittade till teknikvärlden tidigt och jobbade på Intel innan hon började på Google.
Susan Wojcicki tror också att män som leder team måste stötta sina anställda som är kvinnor, så att de kommer tillbaka till jobbet när de har fått barn.
”Jag har haft män runtomkring mig som har stöttat mig och trott på att jag skulle klara det”, sa hon.