Hoppa till innehållet

Youtube tar ny tjänst till Sverige – utmanar Barnkanalen

Nu vill Google-ägda Youtube utmana de etablerade spelarna inom barnunderhållning i Sverige med en ny app. ”Det tog oss lite tid att utforma de rätta partnerskapen med innehållskapare”, säger Gregory Dray, chef för Youtube Kids.  

Google-ägda Youtube är den största videotjänsten på nätet i Sverige. 87 procent av alla internetanvändare besöker plattformen åtminstone då och då, enligt Internetstiftelsens kartläggning av trenderna under 2018.

Nu lanserar Youtube en ny app på den nordiska marknaden, Youtube Kids. Som namnet antyder riktar sig tjänsten till barn under 13 år.

Youtube Kids lanserades först i USA i februari 2015 och sedan dess har bolaget tagit tjänsten till 52 andra marknader globalt. 

Först nu kommer dock tjänsten till Sverige och övriga Norden.

”Varje gång vi lanserar Youtube Kids på en ny marknad vill vi vara säkra på att vi har en produkt som är lokalt relevant. Det tog oss lite tid att utforma de rätta partnerskapen med innehållskapare”, säger Gregory Dray, chef för Youtube Kids i Europa.

Youtube Kids har nu knutit avtal med kända varumärken som Lego i Danmark och Rovio, skaparna av succéspelet Angry Birds, i Finland om att bidra med material. 

I Sverige har bolaget till exempel ett samarbete med produktionsbolaget Ruta Ett, som är upphovsmän till den populära tv-serien Stadens Hjältar.

”Det kommer inte att finnas mängder med material på svenska, men tillräckligt för att förse svenska barn med ett skräddarsytt underhållningsalternativ”, säger han.

Bolaget utmanar därmed SVT:s Barnkanalen och privata aktörer som Disney och Nickelodeon.

Läs mer: Nu lanseras Spotify-dödaren Youtube Music i Sverige 

Enligt bolaget självt har Youtube Kids-appen hittills laddats ned "tiotals miljoner" gånger på samtliga tillgängliga plattformar, med över 160 miljoner unika visningar av klipp och 14 miljoner aktiva användare per vecka. 

”Vi har investerat mycket resurser och pengar i utvecklingen av Youtube Kids. Vårt mål är väldigt enkelt: att försöka flytta över barnpubliken från vanliga Youtube till appen. Vi övertygade om att det är en tryggare och bättre miljö för barn upp till 12 år”, säger Gregory Dray.

Däremot är tjänsten inte lönsam.

”Det finns inget uttalat vinstkrav för Youtube Kids. Men i slutänden, efter att ha delat intäkterna med våra innehållsskapare, vill vi åtminstone kunna nå ett nollresultat. Vi är på god väg att nå det med tanke på den tillväxt vi ser globalt.”

Appen är gratis att ladda ner och finansieras i stället med hjälp av annonser. Däremot tillåts endast vissa typer av annonsköpare på Youtube Kids, reklam visas bara en gång varje kvart och går heller inte att klicka på.

Företag som till exempel vill annonsera dryck och mat samt barnförbjudna filmer och spel blockeras manuellt från Youtube Kids.

”Alla företag som vill annonsera på Youtube Kids måste ha byggt upp relationer och vara godkända av Googles säljare.”

När det kommer till klippen förlitar sig Youtube dock i första hand på att algoritmer ska upptäcka opassande innehåll.

Vid flera tillfällen har dock den datadrivna modereringen fallerat. I början av 2018 kunde bland annat brittiska BBC berätta att klipp innehållit blodiga clowner, karaktärer från Musse Pigg som burit vapen och meddelanden om att någon väntar på dem vid dörren. 

”Algoritmen gör ett bra jobb men vi kan aldrig garantera att det blir 100 procent perfekt, precis som med alla automatiserade system. Därför har vi lagt till en nivå av mänsklig kontroll på flera håll”, säger Gregrory Dray.

Hemskärmen i Youtube Kids-appen modereras till exempel manuellt. 

Föräldrar har dessutom möjlighet att begränsa skärmtiden till 30 minuter och handplocka vilka specifika kanaler som deras barn ska få tillgång till.

”Jag tror vi är den första aktören inom barnunderhållning som erbjuder ett sådant verktyg. Föräldrarna blir i praktiken programmerare”, säger Gregory Dray.

Läs mer: Google anlitar svenska bolag för att sälja Youtube-annonser 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera