Hoppa till innehållet

Youtube tar ny tjänst till Sverige – utmanar Barnkanalen

Nu vill Google-ägda Youtube utmana de etablerade spelarna inom barnunderhållning i Sverige med en ny app. ”Det tog oss lite tid att utforma de rätta partnerskapen med innehållskapare”, säger Gregory Dray, chef för Youtube Kids.  

Google-ägda Youtube är den största videotjänsten på nätet i Sverige. 87 procent av alla internetanvändare besöker plattformen åtminstone då och då, enligt Internetstiftelsens kartläggning av trenderna under 2018.

Nu lanserar Youtube en ny app på den nordiska marknaden, Youtube Kids. Som namnet antyder riktar sig tjänsten till barn under 13 år.

Youtube Kids lanserades först i USA i februari 2015 och sedan dess har bolaget tagit tjänsten till 52 andra marknader globalt. 

Först nu kommer dock tjänsten till Sverige och övriga Norden.

”Varje gång vi lanserar Youtube Kids på en ny marknad vill vi vara säkra på att vi har en produkt som är lokalt relevant. Det tog oss lite tid att utforma de rätta partnerskapen med innehållskapare”, säger Gregory Dray, chef för Youtube Kids i Europa.

Youtube Kids har nu knutit avtal med kända varumärken som Lego i Danmark och Rovio, skaparna av succéspelet Angry Birds, i Finland om att bidra med material. 

I Sverige har bolaget till exempel ett samarbete med produktionsbolaget Ruta Ett, som är upphovsmän till den populära tv-serien Stadens Hjältar.

”Det kommer inte att finnas mängder med material på svenska, men tillräckligt för att förse svenska barn med ett skräddarsytt underhållningsalternativ”, säger han.

Bolaget utmanar därmed SVT:s Barnkanalen och privata aktörer som Disney och Nickelodeon.

Läs mer: Nu lanseras Spotify-dödaren Youtube Music i Sverige 

Enligt bolaget självt har Youtube Kids-appen hittills laddats ned "tiotals miljoner" gånger på samtliga tillgängliga plattformar, med över 160 miljoner unika visningar av klipp och 14 miljoner aktiva användare per vecka. 

”Vi har investerat mycket resurser och pengar i utvecklingen av Youtube Kids. Vårt mål är väldigt enkelt: att försöka flytta över barnpubliken från vanliga Youtube till appen. Vi övertygade om att det är en tryggare och bättre miljö för barn upp till 12 år”, säger Gregory Dray.

Däremot är tjänsten inte lönsam.

”Det finns inget uttalat vinstkrav för Youtube Kids. Men i slutänden, efter att ha delat intäkterna med våra innehållsskapare, vill vi åtminstone kunna nå ett nollresultat. Vi är på god väg att nå det med tanke på den tillväxt vi ser globalt.”

Appen är gratis att ladda ner och finansieras i stället med hjälp av annonser. Däremot tillåts endast vissa typer av annonsköpare på Youtube Kids, reklam visas bara en gång varje kvart och går heller inte att klicka på.

Företag som till exempel vill annonsera dryck och mat samt barnförbjudna filmer och spel blockeras manuellt från Youtube Kids.

”Alla företag som vill annonsera på Youtube Kids måste ha byggt upp relationer och vara godkända av Googles säljare.”

När det kommer till klippen förlitar sig Youtube dock i första hand på att algoritmer ska upptäcka opassande innehåll.

Vid flera tillfällen har dock den datadrivna modereringen fallerat. I början av 2018 kunde bland annat brittiska BBC berätta att klipp innehållit blodiga clowner, karaktärer från Musse Pigg som burit vapen och meddelanden om att någon väntar på dem vid dörren. 

”Algoritmen gör ett bra jobb men vi kan aldrig garantera att det blir 100 procent perfekt, precis som med alla automatiserade system. Därför har vi lagt till en nivå av mänsklig kontroll på flera håll”, säger Gregrory Dray.

Hemskärmen i Youtube Kids-appen modereras till exempel manuellt. 

Föräldrar har dessutom möjlighet att begränsa skärmtiden till 30 minuter och handplocka vilka specifika kanaler som deras barn ska få tillgång till.

”Jag tror vi är den första aktören inom barnunderhållning som erbjuder ett sådant verktyg. Föräldrarna blir i praktiken programmerare”, säger Gregory Dray.

Läs mer: Google anlitar svenska bolag för att sälja Youtube-annonser 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera