Hoppa till innehållet

Yubicos grundare: ”Man ska vara som en elefant”

Miljardvärderade säkerhetsbolaget Yubico fortsätter att skörda framgångar inom it-säkerhetsbranschen. I Di Digitals podd Startup Stories delar medgrundaren och vd:n Stina Ehrensvärd med sig av sin resa – framgångar, motgångar, lärdomar och varför man ska vara ”som en elefant”.

Yubicos medgrundare och vd Stina Ehrensvärd delar med sig av sin resa i Di Digitals podd Startup Stories.
Yubicos medgrundare och vd Stina Ehrensvärd delar med sig av sin resa i Di Digitals podd Startup Stories.

Under de första åren efter Stina Ehrensvärd drog igång it-säkerhetsföretaget Yubico i Stockholm 2007 var det få som trodde på en säkerhetslösning med hårdvarunycklar för att logga in på olika nättjänster. Man sa att framtiden var mobila lösningar och biometri, och någon gick så långt som att säga till henne att bolaget hon startat redan var dött. 

Det var när hon var med i den amerikanska it-säkerhetspodcasten Security Now 2008 som det började röra på sig. En del av lyssnarna blev Yubicos kunder och en av dem var en Google-anställd.

2010 köpte Google några säkerhetsnycklar från Yubicos sajt, vilket triggade en flytt till Silicon Valley.

”Vi hade inga pengar, var tio personer och hade knappt några kunder. Vi hade en jättevision, att den här nyckeln skulle fungera överallt”, säger Stina Ehrensvärd.

Hon hoppades på att Google skulle nappa på hennes idé och bygga in stöd för lösningen i teknikjättens plattform.

”Då skulle jag sedan kunna få Microsoft som kund och sedan Apple, och efter det hela världen”, drömde Stina Ehrensvärd om.

Läs mer: Hon vill ta bank-id till hela världen 

2011 gick flyttlasset och väl på plats inledde hon diskussioner med Googles interna säkerhetsteam. En viktig lärdom hon fått med sig från inkubatorn Sting, som trodde på Yubico från starten, var att agera som en elefant. Att ha en liten mun och stora öron för att lyssna noga på vad kunden vill ha.

För att vinna teknikbolagens gunst behövde hon också ta fram en ny säkerhetsstandard, då nyckeln behövde fungera på många olika ställen.

”Vi har gjort samma jobb med säkerhet på internet som Volvo gjorde med en standard kring bilbältet”, säger Stina Ehrensvärd.

Och hennes vision har gått i uppfyllelse. I dag är de flesta av de stora techbolagen Yubicos kunder. Förra året tog Google också fram en egen säkerhetsnyckel, något som först bekymrade henne men som än så länge snarare har drivit på försäljningen, hävdar Stina Ehrensvärd.

”Deras nyckel har inte alls lika många funktioner och vi har hållit på i tolv år. Dessutom vill inte de andra stora techbolagen köpa från Google”, säger hon.

I fjol omsatte Yubico 379 miljoner kronor, en ökning med drygt 63 procent jämfört med 2017, och bolaget har över 130 anställda. Vinsten sjönk dock från 8,1 miljoner kronor till 1,6 miljoner kronor.

Läs också: Vinsten krymper för det hajpade it-säkerhetsbolaget 

Lyssna på intervjun med Stina Ehrensvärd här:

https://embed.acast.com/startupstories/stinaehrensvard-yubico

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes.


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera