Under de första åren efter Stina Ehrensvärd drog igång it-säkerhetsföretaget Yubico i Stockholm 2007 var det få som trodde på en säkerhetslösning med hårdvarunycklar för att logga in på olika nättjänster. Man sa att framtiden var mobila lösningar och biometri, och någon gick så långt som att säga till henne att bolaget hon startat redan var dött.
Det var när hon var med i den amerikanska it-säkerhetspodcasten Security Now 2008 som det började röra på sig. En del av lyssnarna blev Yubicos kunder och en av dem var en Google-anställd.
2010 köpte Google några säkerhetsnycklar från Yubicos sajt, vilket triggade en flytt till Silicon Valley.
”Vi hade inga pengar, var tio personer och hade knappt några kunder. Vi hade en jättevision, att den här nyckeln skulle fungera överallt”, säger Stina Ehrensvärd.
Hon hoppades på att Google skulle nappa på hennes idé och bygga in stöd för lösningen i teknikjättens plattform.
”Då skulle jag sedan kunna få Microsoft som kund och sedan Apple, och efter det hela världen”, drömde Stina Ehrensvärd om.
Läs mer: Hon vill ta bank-id till hela världen
2011 gick flyttlasset och väl på plats inledde hon diskussioner med Googles interna säkerhetsteam. En viktig lärdom hon fått med sig från inkubatorn Sting, som trodde på Yubico från starten, var att agera som en elefant. Att ha en liten mun och stora öron för att lyssna noga på vad kunden vill ha.
För att vinna teknikbolagens gunst behövde hon också ta fram en ny säkerhetsstandard, då nyckeln behövde fungera på många olika ställen.
”Vi har gjort samma jobb med säkerhet på internet som Volvo gjorde med en standard kring bilbältet”, säger Stina Ehrensvärd.
Och hennes vision har gått i uppfyllelse. I dag är de flesta av de stora techbolagen Yubicos kunder. Förra året tog Google också fram en egen säkerhetsnyckel, något som först bekymrade henne men som än så länge snarare har drivit på försäljningen, hävdar Stina Ehrensvärd.
”Deras nyckel har inte alls lika många funktioner och vi har hållit på i tolv år. Dessutom vill inte de andra stora techbolagen köpa från Google”, säger hon.
I fjol omsatte Yubico 379 miljoner kronor, en ökning med drygt 63 procent jämfört med 2017, och bolaget har över 130 anställda. Vinsten sjönk dock från 8,1 miljoner kronor till 1,6 miljoner kronor.
Läs också: Vinsten krymper för det hajpade it-säkerhetsbolaget
Lyssna på intervjun med Stina Ehrensvärd här:
https://embed.acast.com/startupstories/stinaehrensvard-yubico
Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.