Hoppa till innehållet

Yubicos vd: ”Därför nobbade vi techjätten”

Yubicos grundare Stina Ehrenswärd vill fortsätta att bygga sitt säkerhetsbolag på egen hand. Nyligen nobbade hon en investering från en känd techjätte som skulle höjt värderingen från tidigare 2,1 miljarder kronor. ”Tajmingen var inte rätt”, säger hon.

Säker på sin sak: Stina Ehrenswärd, vd och grundare på Yubico.
Säker på sin sak: Stina Ehrenswärd, vd och grundare på Yubico.Foto: Patrik Olsson

Hon är Sveriges tyngsta kvinnliga techgrundare. Och just nu rekryterar hon personal för att dubbla storleken på Yubicos Stockholmskontor från 35 till 70 medarbetare. 

Men än så länge väljer vd Stina Ehrenswärd att bo kvar i Palo Alto, tillsammans med sin medgrundare och make Jakob som är teknikchef på bolaget. Paret flyttade dit sedan de medverkat i ”Security Now”, en ledande podcast för säkerhetsnördar. Avsnittet uppmärksammats av Google, som hörde av sig med prat om samarbete.

”Vi flyttade till Silicon Valley 2011 och tänkte att vinner vi de stora teknikbolagen där så vinner vi hela världen”, säger Stina Ehrenswärd, som är på blixtvisit vid huvudkontoret nära Hötorget i Stockholm.

Sju år efter USA-flytten har Yubico sålt miljontals av sina it-säkerhetsnycklar till kunder i 160 länder. Nycken ser ut som en liten USB-sticka och kan kopplas till datorn eller blippas mot mobilen via Near Field Communication, NFC i korthet. Den skickar sedan krypterade koder som raderar behovet för långa lösenord eller inloggning via olika sms-lösningar. Som mest behöver användaren komma ihåg är en pinkod på fyra siffror som funkar överallt. 

Sökjätten Google var länge en av Yubicos första och största kunder. De har under flera år gett sina anställda så kallade Yubikeys för att hantera it-säkerheten. Men tekniken används i dag även av många av USA:s andra techjättar: Microsoft, Facebook, Amazon, Dropbox och Mozilla till exempel. 

Yubico jobbar även för att göra tekniken mer kompatibel med Apples produkter. De kommande åren är ambitionen att nyckeln ska byggas in i allt fler datorer, surfplattor och telefoner. 

Läs mer: Svenska Yubico utmanas av Google: ”Bästa erkännandet man kan få”

Yubico har även tillsammans med Google utvecklat en branschstandard med öppen källkod som heter U2F. Detta har bland annat resulterat i att Google börjat konkurrera med sin egen säkerhetsnyckel, som är snarlik den Yubico tagit fram. Det är dock inget som oroar Stina Ehrenswärd. Lyckas Yubico etablera en ny branschstandard ser hon det som en seger, även om det innebär konkurrens. 

”Vi gör som Ericsson gjorde när de tog fram gsm-standarden för mobiltelefoni", säger hon.

Sedan flytten till Silicon Valley har Yubico ökat antalet anställda från 7 till 160. Merparten jobbar på kontoret i Palo Alto där Yubico betalar höga löner. Snittlönen på bolaget är hela 129 000 kronor per månad, enligt Di Digitals genomgång. Men Stina Ehrenswärd tonar ner förväntningarna för de som söker jobb på Stockholmskontoret.

Läs mer: Yubico betalar bäst – här är lönerna på 40 svenska techbolag  

”Lönerna i Sverige är lägre”, varnar hon och visar upp siffror som tyder på en snittlön på 67 000 kronor.

Yubico har sedan starten 2007 tagit in över 260 miljoner kronor i riskkapital från bland annat det anrika riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz. Även tunga affärsänglar har investerat – som Salesforce grundare Marc Benioff och Yubicos ordförande Ram Shriram, som var ledamot i Googles första styrelse och står Jeff Bezos nära. 

Men grundarna och teamet äger fortfarande kring 45 procent av bolaget, som har varit vinstdrivande de senaste sex åren. I fjol omsatte Yubico 232 miljoner kronor.

”Omsättningen blir en halv miljard 2018. Nästa år omsätter vi en miljard kronor”, säger Stina Ehrenswärd.

Yubicos senaste värdering på 2,1 miljarder kronor gör bolaget till nummer nio på Di Digitals lista över de 21 miljardvärderade techbolag som har grundats av svenskar men ännu inte sålts eller noterats. Men mycket tyder på att bolaget snart klättrar på listan.

”Vi fick nyligen ett erbjudande om en investering som skulle höja vår värdering. Det kom från ett företag med mycket pengar som ville vara en strategisk partner”, säger Stina Ehrenswärd.

Oj, var det typ Google – eller Microsoft som ville köpa er?

(Stina Ehrenswärd ler och är tyst.)

”...Men tajmingen är inte rätt. Vi vill ju göra internet säkrare för alla typer av datorer och plattformar med hjälp av inbyggd mjukvara och hårdvara. Vi räknar med att vara oberoende i flera år framöver.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera