Hoppa till innehållet

Yxan går på Klarna – gör sig av med mängder av konsulter

Klarna har under hösten gjort sig av med en stor mängd konsulter. Det rapporterar Computer Sweden.

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.
Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.Foto: Jesper Frisk

Tidigare i veckan kunde Di Digital rapportera att Klarna ingått ett avtal med klädjätten H&M. Klarna har vuxit snabbt de senaste åren såväl i omsättning som i antalet anställda. 2015 arbetade motsvarande 1074 heltidsanställda på Klarna, två år senare var motsvarande siffra 1380 anställda.

Samtidigt har Klarna anlitat en stor mängd konsulter. Men nu har bolaget satt stopp för pengarullningen till konsultbolagen. Enligt Computer Sweden har Klarna under hösten börjat säga upp en stor del av konsulterna.

Hur många konsulter det handlar om är oklart men enligt Computer Swedens källor handlar det om "massuppsägningar". Di Digital har tagit del av liknande uppgifter från flera källor som vill vara anonyma.

I juni hade Klarna 2000 anställda inklusive konsulter. Målet är att bolaget ska anställa ytterligare 1000 personer.

Läs mer: Klarna växer kraftigt – startar hubb i Berlin

Klarna har inte kommenterat hur stora nedskärningar det handlar om på konsultsidan. Bolagets presstalesperson Johanna Nyman skriver i en kommentar till Computer Sweden att:

"Vår ambition över tid är att bli mindre beroende av konsulter och samla kunskapen hos våra medarbetare, men behovet av konsulter i delar av verksamheten kvarstår och kommer gå upp och ner beroende på var vi befinner oss. Vi utvärderar behovet hela tiden.”

Tidigare i år resulterade en omorganisation på Klarna i att dussintals chefer fick lämna bolaget.

Läs mer: Klarna rensar i chefsleden: ”Gullar inte med personalen”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera