Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Zalando anställer 500 i Sverige – lovar leveranser nästa dag

Joakim Samuelsson, chef för affärsutveckling i Norden på Ingram Micro och Kenneth Melchior, Nordenchef på Zalando.
Joakim Samuelsson, chef för affärsutveckling i Norden på Ingram Micro och Kenneth Melchior, Nordenchef på Zalando. Foto: Jonas Elg
Zalando räknar med att anställa 500 personer vid sitt första nordiska jättelager i Brunna utanför Stockholm. Lagret ska drivas i samarbete med Ingram Micro och ambitionen är leveranser inom en dag till alla nordiska huvudstäder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den tyska e-handelsjätten Zalando, med svenska Kinnevik som största ägare, storsatsar på Norden med ett nytt lager och logistikcenter i Brunna, utanför Stockholm. Byggnaden har uppförts ihop med fastighetsutvecklaren NREP Logicenters och står i princip redo. Den ska drivas i samarbete med Ingram Micro, ett amerikansktgrundat bolag, ägt av kineser, som främst är känt för att skeppa ut hemelektronik till butikskedjor som Elgiganten och Mediamarkt.

"Vi har jobbat med Zalando i nästan tio år nu, men detta blir ett stort steg för oss i Norden. Vi ska anställa cirka 500 personer, vilket innebär att vi dubblar antalet medarbetare i här", säger Joakim Samuelsson, chef för affärsutveckling i Norden på Ingram Micro som driver logistikcenter i hela Norden. 

Ambitionen är att med tiden kunna erbjuda leverens samma dag.

Zalando går in i Norden med sin egen mjukvara för beställningar, betalningar och logistik. Själva transporterna ska skötas av tredje part, främst Postnord.

”Detta gör att vi kan erbjuda betydligt snabbare leveranser”, säger Kenneth Melchior, Nordenchef för Zalando.

Läs mer: Zalando-konkurrentens app hittar kläder med bildsök

Logistikhubben ska tas i bruk i år, i god till innan jul. Och när man når full kapacitet under nästa år ska leveranstiden i Sverige halveras från 2–5 dagar till 1–2 dagar. 

”Vi ska kunna leverera till alla nordiska huvudstäder inom en dag. Ambitionen är att med tiden kunna erbjuda leverens samma dag", säger Nordenchefen.

Han är dansk, men jobbar på Zalandos huvudkontor i Berlin.

”Vi har över 50 svenskar anställda där”, säger han. 

Syftet med satsningen är att komma närmare den nordiska konsumenten.

”Vi märker att nordiska märken är viktiga för nordiska konsumenter. Vi har därför ökat utbudet och har i dag över 100 nordiska varumärken i katalogen”, säger Kenneth Melchior.

Han nämner svenska Tiger och Filippa K som två av storsäljarna. Men Zalando säljer även smalare svenska modemärken som Hope.

Zalando ökade sin omsättning under första halvåret i är med 22 procent till närmare 20 miljarder kronor (2,1 miljarder euro). Hur mycket av denna omsättning som sker i Norden vill man inte uppge. 

Läs mer: Utländsk e-handel ökar i Sverige

"Ambitionen är att omsätta en miljard euro i Norden inom 3–5 år", säger Kenneth Melchior.

Foto:
Kenneth Melchior, Nordenchef för Zalando.

Zalando är i dag störst i Europa inom mode på nätet, i hård konkurrens med jättar som ASOS, H&M och svenska börsbolaget Boozt.

En stor del av framgången bygger på att använda den enorma mängd data som bolagets 21 miljoner kunder lämnar efter sig. Genom att nyttja maskininlärning kan bolaget minska antalet felköp och marknadsföra rätt produkter på rätt sätt till rätt kunder. 

”Den närmaste tiden ska vi bli bättre på att hjälpa kunden hitta rätt storlek. Vi jobbar även mycket med leveranser som är praktiska för våra kunder. På vissa håll kan vi till exempel leverera varor till din arbetsplats, eller ta emot returer i hemmet”, förklarar Kenneth Melchior.

Zalando investerar i, och samarbetar med, unga startupbolag som kan lösa dessa typer av problem. 

Vi letar även efter bolag som jobbar med datautvinning och med digital storleksbedömning.

”I Belgien samarbetar vi med Parcify, ett bolag som använder geopositionering i telefoner för att leverea varor till kunden beroende på var de befinner sig. Vi letar även efter bolag som jobbar med datautvinning och med digital storleksbedömning”, säger Kenneth Melchior.

Läs mer: Lazada-grundarens börsnotering övertecknad

På vissa sätt påminner Zalando om ett europeiskt Amazon. Men Kenneth Melchior försäkrar att man inte har ambitionen att börja sälja mat, böcker eller egenproducerade, streamade tv-serier de närmaste åren. 

”Nej. Vi har ungefär en procent av hela modemarknaden i Europa. Vårt mål är att öka denna siffra till 5 procent”, säger han.

Zalando påbörjade internationaliseringen av sina logistikcenter i slutet 2015 genom att öppna ett logistikcenter i Italien, och i slutet av 2017 kommer Zalando att bedriva åtta logistikcenter på fem olika europeiska marknader.


Mer om Amazon i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/bonus-halladar-andreascervenka

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

Läs Andreas Cervenkas reportage: Amazon kopplar greppet om världen


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post