Hoppa till innehållet

Zalando anställer 500 i Sverige – lovar leveranser nästa dag

Zalando räknar med att anställa 500 personer vid sitt första nordiska jättelager i Brunna utanför Stockholm. Lagret ska drivas i samarbete med Ingram Micro och ambitionen är leveranser inom en dag till alla nordiska huvudstäder.

Joakim Samuelsson, chef för affärsutveckling i Norden på Ingram Micro och Kenneth Melchior, Nordenchef på Zalando.
Joakim Samuelsson, chef för affärsutveckling i Norden på Ingram Micro och Kenneth Melchior, Nordenchef på Zalando.Foto: Jonas Elg

Den tyska e-handelsjätten Zalando, med svenska Kinnevik som största ägare, storsatsar på Norden med ett nytt lager och logistikcenter i Brunna, utanför Stockholm. Byggnaden har uppförts ihop med fastighetsutvecklaren NREP Logicenters och står i princip redo. Den ska drivas i samarbete med Ingram Micro, ett amerikansktgrundat bolag, ägt av kineser, som främst är känt för att skeppa ut hemelektronik till butikskedjor som Elgiganten och Mediamarkt.

"Vi har jobbat med Zalando i nästan tio år nu, men detta blir ett stort steg för oss i Norden. Vi ska anställa cirka 500 personer, vilket innebär att vi dubblar antalet medarbetare i här", säger Joakim Samuelsson, chef för affärsutveckling i Norden på Ingram Micro som driver logistikcenter i hela Norden. 

Ambitionen är att med tiden kunna erbjuda leverens samma dag.

Zalando går in i Norden med sin egen mjukvara för beställningar, betalningar och logistik. Själva transporterna ska skötas av tredje part, främst Postnord.

”Detta gör att vi kan erbjuda betydligt snabbare leveranser”, säger Kenneth Melchior, Nordenchef för Zalando.

Läs mer: Zalando-konkurrentens app hittar kläder med bildsök

Logistikhubben ska tas i bruk i år, i god till innan jul. Och när man når full kapacitet under nästa år ska leveranstiden i Sverige halveras från 2–5 dagar till 1–2 dagar. 

”Vi ska kunna leverera till alla nordiska huvudstäder inom en dag. Ambitionen är att med tiden kunna erbjuda leverens samma dag", säger Nordenchefen.

Han är dansk, men jobbar på Zalandos huvudkontor i Berlin.

”Vi har över 50 svenskar anställda där”, säger han. 

Syftet med satsningen är att komma närmare den nordiska konsumenten.

”Vi märker att nordiska märken är viktiga för nordiska konsumenter. Vi har därför ökat utbudet och har i dag över 100 nordiska varumärken i katalogen”, säger Kenneth Melchior.

Han nämner svenska Tiger och Filippa K som två av storsäljarna. Men Zalando säljer även smalare svenska modemärken som Hope.

Zalando ökade sin omsättning under första halvåret i är med 22 procent till närmare 20 miljarder kronor (2,1 miljarder euro). Hur mycket av denna omsättning som sker i Norden vill man inte uppge. 

Läs mer: Utländsk e-handel ökar i Sverige

"Ambitionen är att omsätta en miljard euro i Norden inom 3–5 år", säger Kenneth Melchior.

Foto:
Kenneth Melchior, Nordenchef för Zalando.

Zalando är i dag störst i Europa inom mode på nätet, i hård konkurrens med jättar som ASOS, H&M och svenska börsbolaget Boozt.

En stor del av framgången bygger på att använda den enorma mängd data som bolagets 21 miljoner kunder lämnar efter sig. Genom att nyttja maskininlärning kan bolaget minska antalet felköp och marknadsföra rätt produkter på rätt sätt till rätt kunder. 

”Den närmaste tiden ska vi bli bättre på att hjälpa kunden hitta rätt storlek. Vi jobbar även mycket med leveranser som är praktiska för våra kunder. På vissa håll kan vi till exempel leverera varor till din arbetsplats, eller ta emot returer i hemmet”, förklarar Kenneth Melchior.

Zalando investerar i, och samarbetar med, unga startupbolag som kan lösa dessa typer av problem. 

Vi letar även efter bolag som jobbar med datautvinning och med digital storleksbedömning.

”I Belgien samarbetar vi med Parcify, ett bolag som använder geopositionering i telefoner för att leverea varor till kunden beroende på var de befinner sig. Vi letar även efter bolag som jobbar med datautvinning och med digital storleksbedömning”, säger Kenneth Melchior.

Läs mer: Lazada-grundarens börsnotering övertecknad

På vissa sätt påminner Zalando om ett europeiskt Amazon. Men Kenneth Melchior försäkrar att man inte har ambitionen att börja sälja mat, böcker eller egenproducerade, streamade tv-serier de närmaste åren. 

”Nej. Vi har ungefär en procent av hela modemarknaden i Europa. Vårt mål är att öka denna siffra till 5 procent”, säger han.

Zalando påbörjade internationaliseringen av sina logistikcenter i slutet 2015 genom att öppna ett logistikcenter i Italien, och i slutet av 2017 kommer Zalando att bedriva åtta logistikcenter på fem olika europeiska marknader.


Mer om Amazon i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/bonus-halladar-andreascervenka

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

Läs Andreas Cervenkas reportage: Amazon kopplar greppet om världen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera