Annons
E-handlaren Asos växer med drygt 30 procent, vilket är högre än Zalandos dryga 20 procent. Foto: Asos.com

Zalando-konkurrentens app hittar kläder med bildsök

Så fattar Saltå Kvarn smartare affärsbeslut SPONSRAT AV Climber

Ann Grevelius. Foto: Evelina Carborn

”Ingen bank tycker att robotrådgivare är en bra idé”

Forza Footballs vd Patrik Arnesson, dess stjärnprogrammerare Aleksei Magusev och Tobias Öd, känd från Tayyab Shabab-fallet, som driver ärendet i Migrationsdomstolen.

Forza Football tar strid – överklagar Migrationsverkets beslut om utvisad ”topprogrammerare”

Uber tvingas lämna London

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Zalando-konkurrentens app hittar kläder med bildsök

E-handlaren Asos växer med drygt 30 procent, vilket är högre än Zalandos dryga 20 procent. Foto: Asos.com
E-handlaren Asos växer med drygt 30 procent, vilket är högre än Zalandos dryga 20 procent. Foto: Asos.com
Snabbväxande Asos kunder kan nu ta ett fotografi på kläder de gillar och få förslag på liknande varor från e-handlarens sortiment.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den brittiska e-handelsaktören Asos som är en av Kinnevik-ägda Zalandos största konkurrenter, har lagt till en visuell sökfunktion till sin Ios-app, skriver Techcrunch.

Funktionen gör att kunderna kan fotografera kläder, eller använda en skärmdump från exempelvis Instagram, skicka den till Asos app och sedan få tillbaka förslag på liknande varor från bolagets sortiment på 85 000 artiklar.

Läs även: Zalando: ”Vi prioriterar tillväxt före lönsamhet”

Techcrunch noterar att datorseende har letat sig in i allt fler appar på senaste tiden, men att e-handlare inom mode har varit sena med att hoppa på tåget.

Satsningen sker mot bakgrund av att 80 procent av besöken och 70 procent av beställningarna hos Asos i Storbritannien görs via mobilen.

Enligt Asos är funktionen på väg även till Android-appen.

Från september 2016 till och med februari 2017 sålde Asos för drygt 9,5 miljarder kronor, vilket var en ökning med 37 procent jämfört med samma period året innan. Bolaget räknar med att omsättningen under helåret 2017 kan öka med 30-35 procent jämfört med 2016.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post