Hoppa till innehållet

Stenbecks huvudvärk – Zalando rasar efter rapport

Kinnevik har anledning att glädjas. Zalando går starkt och ökar både omsättningen och rörelseresultatet för andra kvartalet i år. Men trots det låg tillväxten under förväntningarna och aktien rasar i öppningshandeln.

Cristina Stenbeck är delägare och ledamot i Kinnevik.
Cristina Stenbeck är delägare och ledamot i Kinnevik.Foto: Amanda Lindgren

Zalando, med Stenbecksfärens Kinnevik som största ägare, omsatte 1,33 miljarder euro, motsvarande 13,7 miljarder kronor, under årets andra kvartal. Det är en rejäl ökning med 20,9 procent jämfört med samma period förra året. 

Det är dock strax under Bloombergs prognos där förväntningen låg på 1,36 miljarder euro, motsvarande 14 miljarder kronor, och en försäljningstillväxt på 23,7 procent.

En positiv nyhet för Zalando är att bolaget slog rekord i antalet kundorder, 29 miljoner under andra kvartalet. Dessutom ökade antalet aktiva kunder med nästan 16 procent till 24,6 miljoner.

"Den starka utvecklingen i kundnyckeltalen visar att vår motor går extremt bra. Vi är nöjda att se att vårt fokus på att sätta kunden centralt betalar sig, trots fortsatt utmanande förutsättningar på modemarknaden", skriver bolagets vd Rubin Ritter.

Läs även: Zalando utökar samarbetet med H&M 

Zalandos justerade rörelseresultat under det andra kvartalet uppgick till 94,0 miljoner euro, motsvarande 970 miljoner kronor, vilket är en bra bit över förra årets 81,8 miljoner euro. Dessutom hamnade rörelseresultatet strax över 93,6 miljoner som var väntat av analytiker.

Den justerade rörelsemarginalen var 7,1 procent, vilket är något lägre än fjolårets 7,4 procent. Trots det blev det en  nettovinst för andra kvartalet på 51,8 miljoner euro, motsvarande drygt 530 miljoner kronor. Motsvarande period i fjol var vinsten 47,4 miljoner euro.

Kinnevik äger 32 procent av aktierna i Zalando och innehavet är det värdemässigt största för investmentbolaget. 

Klockan 09:45 hade aktien fallit med 6,39 procent och handlades för 44,94 euro. Även Kinnevik följde Zalandos ras och b-aktien föll med 2,35 procent och handlades för 299,50 kronor.

Läs även: Här är Cristina Stenbecks okända startup-innehav 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera