Zalando, med Stenbecksfärens Kinnevik som största ägare, omsatte 1,33 miljarder euro, motsvarande 13,7 miljarder kronor, under årets andra kvartal. Det är en rejäl ökning med 20,9 procent jämfört med samma period förra året.
Det är dock strax under Bloombergs prognos där förväntningen låg på 1,36 miljarder euro, motsvarande 14 miljarder kronor, och en försäljningstillväxt på 23,7 procent.
En positiv nyhet för Zalando är att bolaget slog rekord i antalet kundorder, 29 miljoner under andra kvartalet. Dessutom ökade antalet aktiva kunder med nästan 16 procent till 24,6 miljoner.
"Den starka utvecklingen i kundnyckeltalen visar att vår motor går extremt bra. Vi är nöjda att se att vårt fokus på att sätta kunden centralt betalar sig, trots fortsatt utmanande förutsättningar på modemarknaden", skriver bolagets vd Rubin Ritter.
Läs även: Zalando utökar samarbetet med H&M
Zalandos justerade rörelseresultat under det andra kvartalet uppgick till 94,0 miljoner euro, motsvarande 970 miljoner kronor, vilket är en bra bit över förra årets 81,8 miljoner euro. Dessutom hamnade rörelseresultatet strax över 93,6 miljoner som var väntat av analytiker.
Den justerade rörelsemarginalen var 7,1 procent, vilket är något lägre än fjolårets 7,4 procent. Trots det blev det en nettovinst för andra kvartalet på 51,8 miljoner euro, motsvarande drygt 530 miljoner kronor. Motsvarande period i fjol var vinsten 47,4 miljoner euro.
Kinnevik äger 32 procent av aktierna i Zalando och innehavet är det värdemässigt största för investmentbolaget.
Klockan 09:45 hade aktien fallit med 6,39 procent och handlades för 44,94 euro. Även Kinnevik följde Zalandos ras och b-aktien föll med 2,35 procent och handlades för 299,50 kronor.