Hoppa till innehållet

Zalando ökar omsättningen

Kinnevik-ägda e-handelsjätten Zalando ökade sin omsättning med 17 procent under det tredje kvartalet. Trots ökad omsättning faller Zalando på börsen.

Christina Stenbecks Kinnevik äger 32 procent av modejätten Zalando.
Christina Stenbecks Kinnevik äger 32 procent av modejätten Zalando.Foto: Jesper Frisk

Den tyska nätmodehandlaren Zalando, som Kinnevik äger till 32 procent, ökade sin omsättning med 17 procent under det tredje kvartalet i jämförelse med samma period föregående år. Omsättningen uppgår till 8,3 miljarder kronor (motsvarande 835 miljoner euro).

Samtidigt gjorde bolaget ett justerat rörelseresultat på 193 miljoner kronor. 

Aktien inledde med att stiga 5 procent men sedan föll den tillbaka. Strax innan lunch var aktien nere på minus 2,4 procent och kursen handlades strax under 37 euro. Följ kursutvecklingen här.

“Det är fantastiskt att två år efter vår IPO fortsätter Zalando att går från stark till starkare”, säger Rubin Ritter, delansvarig vd, i ett pressmeddelande.

“Vi har byggt en stark plattform för ett vidareutvecklande och spännande 2017.”

Zalando höjde sin prognos i oktober för justerad rörelsemarginal under helåret 2016 till 5-6 procent, jämfört med tidigare förväntade 4,0-5,5 procent.

Totalt ökade bolagets börsvärde 10,3 miljarder kronor under det tredje kvartalet. 


 

Läs även: 

Zalando skickar upp Kinneviks portföljvärde

Zalando vrider upp prognoserna

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera