Under det första halvåret i år har ehandelsjätten Zalando sålt kläder och skor för 439 miljoner kronor i Sverige. Det innebär att bolaget med all sannolikhet kommer att sälja för mer än en miljard kronor i år, rapporterar nyhetssajten Ehandel.se.
Genom att analysera Zalandos momsstatistik har Ehandel.se kunnat beräkna bolagets försäljning i Sverige. En siffra som aldrig kommunicerats från Zalando själva.
Zalando lanserades i Sverige 2012 med massiva marknadsföringskampanjer. Redan det andra året i Sverige, 2013, omsatte Zalando 367 miljoner kronor. I fjol hade det ökat till 600 Mkr och i år ser Zalando alltså ut att nå en försäljning över en miljard kronor i Sverige.
Zalando säljer kläder och skor på nätet och konkurrerar med såväl andra ehandlare som med fysiska butiker. Den svenska skojätten Nilson Group är en av de största handlarna i Sverige men har sett sin omsättning minska sedan Zalando lanserades 2012. Nilson Group omsatte dock 2,3 miljarder i fjol och har fortfarande ett stort försprång till Zalando.
Enligt Zalandos senaste kvartalsrapport växte försäljningen i koncernen med strax över 30 procent totalt. I Sverige är motsvarande siffra 69 procent vilket gör Sverige till en av bolagets snabbast växande marknader, enligt Ehandel.se.
Zalando räknar med att toatalt omsätta runt 26,5 miljarder euro i år. Den svenska marknaden utgör därmed knappt 4 procent av koncernens totala omsättning.