Annons

Zalando rusar på börsen: Vi ska bli modets Spotify och Netflix

Zalandos nuvarande ledning (från vänster): Rubin Ritter, David Schneider och Robert Gentz.
Zalandos nuvarande ledning (från vänster): Rubin Ritter, David Schneider och Robert Gentz. Foto: Michael Probst
Kinnevikägda Zalando fortsätter att växa så det knakar. Under 2019 ska bolaget satsa alltmer på appen för att bli det självklara modevalet, ett Spotify eller Netflix för mode, enligt ledningen. Aktien rusar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under torsdagsmorgonen kunde tyska modebolaget Zalando, med Kinnevik som storägare, presentera positiva siffror för 2018. 

Bolaget kämpade efter den varma sommaren med resultat som inte uppfyllde bolagets mål, men man kunde ändå avsluta året starkt. 

”Det var ett extraordinärt slut på året. 2018 var ett tufft år, både för oss och modeindustrin i stort”, sa Rubin Ritter, som tillsammans med Robert Gentz och David Schneider delar på vd-ansvaret, på en presskonferens i bolagets nya huvudkontor i Berlin efter rapporten.

Under fjärde kvartalet uppgick Zalandos omsättning till 1 662 miljoner euro (1 333,7), motsvarande 17,4 miljarder kronor, att jämföra med Factset analytikerkonsensus som låg på 1 641.

Det justerade rörelseresultatet blev 117,8 miljoner euro (112,6), väntat var 107, med en rörelsemarginal på 7,1 procent (8,4). Resultatet efter skatt blev 56,1 miljoner euro (60,1), analytikerkonsensus 69.

Rapporten fick aktien att rusa, så även för Kinnevik, som äger 32 procent av Zalando, en post som i slutet av 2018 värderades till 18 miljarder kronor. 

Vid 11-tiden under torsdagen hade Zalandos aktie stigit med 18 procent till 31 euro. Följ kursen här. Vid samma tid hade Kinnevik handlats upp med 3,5 procent till 232 kronor. Följ kursen här

Läs mer: Zalando rusar på börsen 

Zalando har nu enligt egna siffror 26,4 miljoner aktiva kunder och håller en marginal på drygt 7 procent. Under 2018 gjordes 116,2 miljoner beställningar på Zalandos plattform, det är en ökning med 28,4 procent. 

Men ett mörkt moln på den annars skinande modehimmeln är för Zalando att värdet per order minskade. Under 2017 låg medelvärdet per order på 64,5 euro, under förra året låg värdet på 61 euro. Det är en utveckling bolaget nu försöker vända, enligt Rubin Ritter.

”Under 2018 har kunderna varit mer aktiva, men beställningarna innehåller mindre värde. Det handlar om flera saker, bland annat att man genom sin smartphone använder tjänsten oftare men beställer mindre beställningar. Vi har satsat mycket på detta de senaste månaderna. Minsta ordervärde har lanserats i Italien, det har varit positivt och ökat ordervärdet. Vi tror att det här kommer fortsätta vara ett tema, men vi fortsätter satsa extra kring detta.”

Under 2018 lanserade bolaget sitt exklusivitetsprogram Zalando Plus, en motsvarighet till Amazons Prime, i Tyskland på bred front. Plus identifieras av ledningen som en nyckel för att kunna växa, inte minst för att kunderna i Plus handlar oftare och för mer pengar.

Under 2019 kommer därför programmet utökas till två nya marknader, Italien och Schweiz. 

I bolagets strategi ingår att bli det självklara valet för modekunder. I dag har bolaget 2000 märken på plattformen, ett brett utbud som sannolikt är en del av tillväxtframgången eftersom Zalandos kvinnliga kunder i genomsnitt handlar 13 olika märken per år.

Under presskonferensen pekade ledningen på Netflix och Spotify som förebilder när det kommer till att bli kundernas bild av vad en tjänst eller produkt är. Zalandos mål är att bli för mode vad Spotify är för musik, sades det.

”Det handlar om att bli det första valet när man tänker på en tjänst eller en produkt man vill använda. Vi siktar på att bli en av de här apparna, en destination där kunderna kan fylla sitt behov av mode. Kanske ska de tänka att finns inte plagget på Zalando, så finns det inte”, sade David Schneider.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer