Annons

Zalando sträcker ut en hand till butikerna

Zalando ser inte de fysiska butikerna som konkurrenter.
Zalando ser inte de fysiska butikerna som konkurrenter. Foto: Daniel Paulmann
Detaljhandeln skälver när e-handlare tar en allt större del av handelskakan. Men på Zalando ser man inte de fysiska butikerna som konkurrenter. I stället tror Zalando på partnerskap.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Det är inte så enkelt att sätta upp ett logistiknät och vi vill gärna hjälpa våra partners med det. Det gör det enkelt för dem att nå sina kunder, och är också kostnadseffektivt eftersom de får lägga sina saker i våra paket”, säger Carl-Friedrich zu Knyphausen, chef för logistikutvecklingen på Zalando, som är på plats i Göteborg för att delta på en logistikmässa. 

B2B-konceptet, som lanserades i somras, kallas Zalando Fulfillment Services. Men utöver att konsolidera order testar bolaget även att låta mindre butiker leverera ordar som Zalandokunder lagt. För Zalandos del handlar fördelarna om ett större utbud. I många fall kan det också vara mer tidseffektivt att en handlare i Sverige levererar ett par skor än att de skickas från centrallagret i Tyskland. Och ledtiden är en av Zalandos allra viktigaste konkurrensmedel. 

Läs mer: Zalando växer snabbt – men resultatet krymper rejält

I oktober började leveranserna skeppas ut från Zalandos nya lager i Brunna, norr om Stockholm. Webbsajten är det första som möter kunden, och att kunden hittar attraktiva varor är givetvis väldigt viktigt ur konkurrensperspektiv. Men så fort kunden tryckt på köpknappen är logistiken som avgör hur nöjd kunden blir. Förutom ledtiderna handlar det om till exempel hur lätt det är att returnera en vara. 

"Rent generellt investerar vi ganska tungt i logistik i Europa. Vi försöker att finnas så nära våra kunder som möjligt, både när det gäller ledtid och det utbud vi har. Vi växer snabbt och förväntar oss att göra det även i framtiden. Därför verkar det vettigt att investera där våra kunder finns och se till att de får bästa möjliga service", säger Carl-Friedrich zu Knyphausen.

Typiskt för de nordiska kunderna är att de är väldigt intresserade av nordiska varumärken. 

"Vi ser det när vi analyserar sökningar. 50 procent av sökningarna är relaterade till nordiska varumärken". 

Antalet nordiska varumärken som finns tillgängliga har därför ökat snabbt i år, med cirka 30 procent. Totalt finns nu cirka 100 nordiska varumärken representerade på sajten. 

Läs mer: Zalando börjar leverera från svenskt lager

Med ett nordiskt lager hoppas man på Zalando att kunna leverera 70 procent av alla order och kapa ledtider med 50 procent. Vissa order kommer dock fortfarande att behöva skeppas från centrallagret i Tyskland. Det kan också bli enklare att testa lokala logistiklösningar. Inom en viss radie kommer det också att möjliggöra leveranser samma dag som en vara beställs. 

Bland e-handlare finns ett stort fokus på vad som kallas den sista milen. I Sverige handlar den debatten ofta om hur snabbt varan når kunden. Carl-Friedrich zu Knyphausen tycker i stället att man ska se på den sista milen som en möjlighet att differentiera sig och vara innovativ. 

"Ett exempel på något vi testar är att i stället för att leverera paket till kunden när brevbäraren har tid, så lämnar vi paketet på en central plats och när kunden är hemma kan de ringa och få det lämnat inom en timme". 

Att just göra processen mer personlig, och att som e-handlare anpassa sig mer till vad som passar respektive kund, ser Carl-Friedrich zu Knyphausen som en av de stora trenderna inom logistik, vid sidan av kortade ledtider och ökad bekvämlighet för kunden.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies