Hoppa till innehållet

Zalando sträcker ut en hand till butikerna

Detaljhandeln skälver när e-handlare tar en allt större del av handelskakan. Men på Zalando ser man inte de fysiska butikerna som konkurrenter. I stället tror Zalando på partnerskap.

Zalando ser inte de fysiska butikerna som konkurrenter.
Zalando ser inte de fysiska butikerna som konkurrenter.Foto: Daniel Paulmann

”Det är inte så enkelt att sätta upp ett logistiknät och vi vill gärna hjälpa våra partners med det. Det gör det enkelt för dem att nå sina kunder, och är också kostnadseffektivt eftersom de får lägga sina saker i våra paket”, säger Carl-Friedrich zu Knyphausen, chef för logistikutvecklingen på Zalando, som är på plats i Göteborg för att delta på en logistikmässa. 

B2B-konceptet, som lanserades i somras, kallas Zalando Fulfillment Services. Men utöver att konsolidera order testar bolaget även att låta mindre butiker leverera ordar som Zalandokunder lagt. För Zalandos del handlar fördelarna om ett större utbud. I många fall kan det också vara mer tidseffektivt att en handlare i Sverige levererar ett par skor än att de skickas från centrallagret i Tyskland. Och ledtiden är en av Zalandos allra viktigaste konkurrensmedel. 

Läs mer: Zalando växer snabbt – men resultatet krymper rejält

I oktober började leveranserna skeppas ut från Zalandos nya lager i Brunna, norr om Stockholm. Webbsajten är det första som möter kunden, och att kunden hittar attraktiva varor är givetvis väldigt viktigt ur konkurrensperspektiv. Men så fort kunden tryckt på köpknappen är logistiken som avgör hur nöjd kunden blir. Förutom ledtiderna handlar det om till exempel hur lätt det är att returnera en vara. 

"Rent generellt investerar vi ganska tungt i logistik i Europa. Vi försöker att finnas så nära våra kunder som möjligt, både när det gäller ledtid och det utbud vi har. Vi växer snabbt och förväntar oss att göra det även i framtiden. Därför verkar det vettigt att investera där våra kunder finns och se till att de får bästa möjliga service", säger Carl-Friedrich zu Knyphausen.

Typiskt för de nordiska kunderna är att de är väldigt intresserade av nordiska varumärken. 

"Vi ser det när vi analyserar sökningar. 50 procent av sökningarna är relaterade till nordiska varumärken". 

Antalet nordiska varumärken som finns tillgängliga har därför ökat snabbt i år, med cirka 30 procent. Totalt finns nu cirka 100 nordiska varumärken representerade på sajten. 

Läs mer: Zalando börjar leverera från svenskt lager

Med ett nordiskt lager hoppas man på Zalando att kunna leverera 70 procent av alla order och kapa ledtider med 50 procent. Vissa order kommer dock fortfarande att behöva skeppas från centrallagret i Tyskland. Det kan också bli enklare att testa lokala logistiklösningar. Inom en viss radie kommer det också att möjliggöra leveranser samma dag som en vara beställs. 

Bland e-handlare finns ett stort fokus på vad som kallas den sista milen. I Sverige handlar den debatten ofta om hur snabbt varan når kunden. Carl-Friedrich zu Knyphausen tycker i stället att man ska se på den sista milen som en möjlighet att differentiera sig och vara innovativ. 

"Ett exempel på något vi testar är att i stället för att leverera paket till kunden när brevbäraren har tid, så lämnar vi paketet på en central plats och när kunden är hemma kan de ringa och få det lämnat inom en timme". 

Att just göra processen mer personlig, och att som e-handlare anpassa sig mer till vad som passar respektive kund, ser Carl-Friedrich zu Knyphausen som en av de stora trenderna inom logistik, vid sidan av kortade ledtider och ökad bekvämlighet för kunden.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera