Hoppa till innehållet

Zalando: ”Vi prioriterar tillväxt före lönsamhet”

Tillväxtfokuserade Zalando saktade in under andra kvartalet. Nu ska nya lager i Polen och Sverige hjälpa Kinneviks modejätte att fördubbla försäljningen.

Rubin Ritter är en av Zalandos tre medgrundare. Foto: Press
Rubin Ritter är en av Zalandos tre medgrundare. Foto: Press

Modejätten är ett av Europas högst värderade techbolag. Sedan börsnoteringen 2014 har Zalando växt med minst 20 procent under alla kvartal förutom ett, enligt medgrundaren Rubin Ritter.

Under andra kvartalet nådde man det målet med knapp marginal. Omsättningen på 1,1 miljarder euro är 20,1 procent högre än under motsvarande period i fjol. Motsvarande siffra i fjol var 25 procent.

”Vi fortsätter att prioritera tillväxt före lönsamhet”, säger Rubin Ritter.

Läs mer: Zalando investerar 200 miljoner i ny svensk hubb 

Samtidigt går bolaget med vinst. Zalando rapporterade ett justerat rörelseresultat om 81,8 miljoner euro, vilket motsvarar en marginal om 7,4 procent. Vid 11-tiden på torsdagen hade Zalandos aktie stigit 0,66 procent på börsen.

Trots att vi tävlar med Amazon har vi kunnat växa 20–25 procent

För helåret väntar sig Zalando en rörelsemarginal på drygt 5 procent och en omsättningstillväxt på närmare 25 procent, enligt den färska prognosen.

Modejätten vill fördubbla fjolårets försäljning till 2020, vilket skulle innebära drygt 7 miljarder euro i omsättning. Målet på längre sikt är att nå 20 miljarder euro i omsättning.

Till sin hjälp kommer Zalando att ha två nya lager i Polen och ett utanför Stockholm som ska öppna under fjärde kvartalet.

”All denna infrastruktur tar oss närmare 7–8 miljarder euro i potentiell omsättning, vilket ger oss avsevärda möjligheter att växa”, säger Rubin Ritter efter att ha presenterat andra kvartalets resultat.

Läs mer: Därför har Kinnevik slutat investera med Rocket Internet 

Kinnevik äger 32 procent av modejätten Zalando som på torsdagsförmiddagen värderades till 9,8 miljarder euro, eller 94 miljarder kronor.

Zalando pressas av e-handelsjätten Amazon, som på senare tid har lanserat flera egna modemärken genom premiumtjänsten Amazon Prime.

”Det påverkar förstås marknaden eftersom Amazon är en stor spelare med starka finansiella muskler. Men vårt svar förblir det samma: trots att vi tävlar med Amazon har vi kunnat växa 20–25 procent de senaste tre åren”, säger Rubin Ritter.

”Vi ser ingen riktig Amazon-effekt på våra tillväxtsiffror. Vi tror att skiftet till online är enormt och att takten bara kommer att öka de närmsta åren.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera