Modejätten är ett av Europas högst värderade techbolag. Sedan börsnoteringen 2014 har Zalando växt med minst 20 procent under alla kvartal förutom ett, enligt medgrundaren Rubin Ritter.
Under andra kvartalet nådde man det målet med knapp marginal. Omsättningen på 1,1 miljarder euro är 20,1 procent högre än under motsvarande period i fjol. Motsvarande siffra i fjol var 25 procent.
”Vi fortsätter att prioritera tillväxt före lönsamhet”, säger Rubin Ritter.
Läs mer: Zalando investerar 200 miljoner i ny svensk hubb
Samtidigt går bolaget med vinst. Zalando rapporterade ett justerat rörelseresultat om 81,8 miljoner euro, vilket motsvarar en marginal om 7,4 procent. Vid 11-tiden på torsdagen hade Zalandos aktie stigit 0,66 procent på börsen.
Trots att vi tävlar med Amazon har vi kunnat växa 20–25 procent
För helåret väntar sig Zalando en rörelsemarginal på drygt 5 procent och en omsättningstillväxt på närmare 25 procent, enligt den färska prognosen.
Modejätten vill fördubbla fjolårets försäljning till 2020, vilket skulle innebära drygt 7 miljarder euro i omsättning. Målet på längre sikt är att nå 20 miljarder euro i omsättning.
Till sin hjälp kommer Zalando att ha två nya lager i Polen och ett utanför Stockholm som ska öppna under fjärde kvartalet.
”All denna infrastruktur tar oss närmare 7–8 miljarder euro i potentiell omsättning, vilket ger oss avsevärda möjligheter att växa”, säger Rubin Ritter efter att ha presenterat andra kvartalets resultat.
Läs mer: Därför har Kinnevik slutat investera med Rocket Internet
Kinnevik äger 32 procent av modejätten Zalando som på torsdagsförmiddagen värderades till 9,8 miljarder euro, eller 94 miljarder kronor.
Zalando pressas av e-handelsjätten Amazon, som på senare tid har lanserat flera egna modemärken genom premiumtjänsten Amazon Prime.
”Det påverkar förstås marknaden eftersom Amazon är en stor spelare med starka finansiella muskler. Men vårt svar förblir det samma: trots att vi tävlar med Amazon har vi kunnat växa 20–25 procent de senaste tre åren”, säger Rubin Ritter.
”Vi ser ingen riktig Amazon-effekt på våra tillväxtsiffror. Vi tror att skiftet till online är enormt och att takten bara kommer att öka de närmsta åren.”