Hoppa till innehållet

Zalando vill bli modevärldens egen teknikplattform

Klädjätten Zalando går mot 28 miljarder i omsättning i år. Men framtiden för bolaget ligger mer i tekniska lösningar än i traditionell ehandel. Det säger bolagets grundare och vd, Robert Gentz.

Robert Gentz, medgrundare och vd, Zalando.
Robert Gentz, medgrundare och vd, Zalando.

(Di Digital / Helsingfors) Den tyska modesajten Zalando fortsätter att visa stark tillväxt. I går rapporterade Zalando sitt tredje kvartal och ser ut att gå mot över 28 miljarder i omsättning i år.

På börsen har bolaget stigit med drygt 25 procent i år och värderas runt 50 procent högre än vid den uppmärksammade introduktionen i fjol. 

Di Digital träffade Zalandos grundare och vd Robert Gentz på konferensen Slush i Helsingfors. Zalando har nyligen startat en teknik-hubb i Helsingfors med planen att ha 200 anställda på plats. Enligt Robert Gentz är Zalandos strategi i dag mer teknikfokuserad än för några år sedan.

”Vi har redan ett av Europas största ingenjörsteam på 800 personer. I framtiden kommer det att handla mycket mer om teknik för oss och vi vill vara mer av ett teknikföretag snarare än ett modeföretag. Det är ett rätt stort skifte”, säger Robert Gentz.

Vi vill vara mer av ett teknikföretag snarare än ett modeföretag. Det är ett rätt stort skifte.

Zalando slog igenom med fria returer, massiv marknadssföring och låga priser. I dag har bolaget etablerat sig som en modejätte i Europa. Men Robert Gentz menar att även om Zalando nu omsätter 28 miljarder kronor så finns det enormt utrymme att växa på den europeiska modemarknaden genom att erbjuda tekniska lösningar.

”Med våra nya tekniklösningar försöker vi nå ut bredare. Vi vill fungera som ett operativsystem för varumärkena både online och offline”, säger Robert Gentz.

En av de saker som Zalando nu experimenterar med är att koppla upp sig mot externa modebutiker för att kunna skicka en kunds beställning direkt till den närmaste butiken istället för till Zalandos lager i Tyskland.

”Om en kund vill ha en skjorta som finns i en butik i närheten är det rimligt att vi försöker koppla ihop efterfrågan med utbudet på plats istället för att flyga den fram och tillbaka”, säger Robert Gentz.

Satsar ni också på drönare eller liknande teknik?

”Nej, jag tror att det som kommer att påverka modeindustrin mest de kommande tio åren är virtual reality. Men det är långt kvar också där. Vi håller koll på vad som händer men gör ingenting aktivt ännu”.

Det som kommer att påverka modeindustrin mest de kommande tio åren är virtual reality.

Den nya teknikinriktningen innebär att Zalandos vinstmarginaler krymper när mer satsas på utveckling.

”Vi är ett tillväxtföretag. I år växer vi med 35 procent och har en vinstmarginal på 3-4 procent vi tror att vi kan hålla oss till den takten under lång tid framöver”, säger Robert Gentz.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera