Annons

Zennström: Utan digital kompetens riskerar svenska bolag bli ifrånsprungna

Ulrika Saxon, ledamot i bland annat Electrolux, och Niklas Zennström, ledamot i H&M.
Ulrika Saxon, ledamot i bland annat Electrolux, och Niklas Zennström, ledamot i H&M.
Digital kompetens lyser med sin frånvaro i storbolagens styrelser. Bristen kan bli farlig när unga, hungriga bolag utmanar jättarna, menar it-profilen och styrelseproffset Niklas Zennström.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Erfarenhet inom it, media och telekom tycks inte vara avgörande när de svenska storbolagen tillsätter sina styrelser. Endast 72 av 278 styrelsestolar i de 30 mest handlade bolagen på Stockholmsbörsen fylls av personer med digital kompetens, visar Di Digitals genomgång.

Läs mer: Digital kompetens i storbolagens styrelser lyser med frånvaro 

Och av de 72 ledamöter som har digital kompetens har endast 18 spetskompetens i form av erfarenhet från snabbväxande bolag på nollnolltalet. En av dem är Niklas Zennström, grundare av Skype och ledamot i H&M.

”Jag tror det är avgörande att det finns god teknisk kompetens i styrelser och på ledningsnivå. Inte minst eftersom alla bolag just nu går igenom en digital transformation och måste ha en strategi hur de kan utnyttja teknologi för att skapa konkurrensfördelar”.

”De bolag som ignorerar detta har begränsade möjligheter att vara konkurrenskraftiga på lång sikt”, säger han till Di Digital.

Ett annat digitalt styrelseproffs är Ulrika Saxon, vd för Bonnierkoncernens investeringsarm Bonnier Ventures. Hon sitter i dag i en rad svenska styrelser, bland annat Electrolux. Trots det låga antalet personer med digital spetskompetens menar hon att det inte är så ensamt i toppen när det kommer till digitala frågor som behandlas av styrelser.

”I de bolagsstyrelser jag sitter i ligger de digitala frågorna högt på agendan. Så jag har sällan känt mig som en ensam digital ö. Det är ett prioriterat ämne för de allra flesta bolag, något av en överlevnadsfråga. Jag skulle säga att i dag finns inget bolag som klarar sig utan digital kompetens på styrelsenivå”, säger hon.

Är digital kompetens något som prioriteras i styrelser?

”Ja, men det är förstås en mycket naturligare del inom unga bolag som startat på 00-talet. För stora och mogna bolag har det varit en omställning som pågått i 15 år och som fortfarande pågår. Det är en kontinuerlig strävan efter att bygga en kultur där man är snabbare och mer datadriven i sina processer, och därigenom mer anpassningsbar efter förändringar i marknaden.”

Niklas Zennström håller med. Han anser att mångfald i styrelser är centralt för att storbolagen inte ska bli ifrånsprungna av den nya generationens startupbolag.

”Jag tror på mångfald, även i styrelsen. Om man har en styrelse med ledamöter med diversifierad bakgrund kan man som helhet få bättre insikt. Att ha någon eller några som har erfarenhet från snabbväxande teknologibolag är viktigt, liksom det är viktigt med ledamöter som har god branscherfarenhet. Anledningen till detta är att snabbväxande teknologibolag är morgondagens utmanare till de etablerade börsbolagen”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies