Hoppa till innehållet

Zennström: Utan digital kompetens riskerar svenska bolag bli ifrånsprungna

Digital kompetens lyser med sin frånvaro i storbolagens styrelser. Bristen kan bli farlig när unga, hungriga bolag utmanar jättarna, menar it-profilen och styrelseproffset Niklas Zennström.

Ulrika Saxon, ledamot i bland annat Electrolux, och Niklas Zennström, ledamot i H&M.
Ulrika Saxon, ledamot i bland annat Electrolux, och Niklas Zennström, ledamot i H&M.

Erfarenhet inom it, media och telekom tycks inte vara avgörande när de svenska storbolagen tillsätter sina styrelser. Endast 72 av 278 styrelsestolar i de 30 mest handlade bolagen på Stockholmsbörsen fylls av personer med digital kompetens, visar Di Digitals genomgång.

Läs mer: Digital kompetens i storbolagens styrelser lyser med frånvaro 

Och av de 72 ledamöter som har digital kompetens har endast 18 spetskompetens i form av erfarenhet från snabbväxande bolag på nollnolltalet. En av dem är Niklas Zennström, grundare av Skype och ledamot i H&M.

”Jag tror det är avgörande att det finns god teknisk kompetens i styrelser och på ledningsnivå. Inte minst eftersom alla bolag just nu går igenom en digital transformation och måste ha en strategi hur de kan utnyttja teknologi för att skapa konkurrensfördelar”.

”De bolag som ignorerar detta har begränsade möjligheter att vara konkurrenskraftiga på lång sikt”, säger han till Di Digital.

Ett annat digitalt styrelseproffs är Ulrika Saxon, vd för Bonnierkoncernens investeringsarm Bonnier Ventures. Hon sitter i dag i en rad svenska styrelser, bland annat Electrolux. Trots det låga antalet personer med digital spetskompetens menar hon att det inte är så ensamt i toppen när det kommer till digitala frågor som behandlas av styrelser.

”I de bolagsstyrelser jag sitter i ligger de digitala frågorna högt på agendan. Så jag har sällan känt mig som en ensam digital ö. Det är ett prioriterat ämne för de allra flesta bolag, något av en överlevnadsfråga. Jag skulle säga att i dag finns inget bolag som klarar sig utan digital kompetens på styrelsenivå”, säger hon.

Är digital kompetens något som prioriteras i styrelser?

”Ja, men det är förstås en mycket naturligare del inom unga bolag som startat på 00-talet. För stora och mogna bolag har det varit en omställning som pågått i 15 år och som fortfarande pågår. Det är en kontinuerlig strävan efter att bygga en kultur där man är snabbare och mer datadriven i sina processer, och därigenom mer anpassningsbar efter förändringar i marknaden.”

Niklas Zennström håller med. Han anser att mångfald i styrelser är centralt för att storbolagen inte ska bli ifrånsprungna av den nya generationens startupbolag.

”Jag tror på mångfald, även i styrelsen. Om man har en styrelse med ledamöter med diversifierad bakgrund kan man som helhet få bättre insikt. Att ha någon eller några som har erfarenhet från snabbväxande teknologibolag är viktigt, liksom det är viktigt med ledamöter som har god branscherfarenhet. Anledningen till detta är att snabbväxande teknologibolag är morgondagens utmanare till de etablerade börsbolagen”, säger han.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera