Hoppa till innehållet

Zennström till Spotify: Gör fler förvärv

Att slå till och förvärva Soundcloud vore ett sätt för Spotify att möta konkurrensen från jättar som Apple. Det säger Skype-grundaren Niklas Zennström i en intervju. 

Foto: Patrik Olsson

Under torsdagen stod det klart att Spotify vill köpa Soundcloud. Enligt Financial Times var bolagen i långt gångna diskussioner om en sådan affär.

Spotify har det senaste året sett konkurrensen öka sedan ett flertal andra aktörer, däribland Apple Music och Jay Z's Tidal, tagit steget in på streaming-marknaden. I och med att även Soundcloud och amerikanska Pandora, genom köpet av Rdio, lanserar sina streamingtjänster ökar konkurrensen ytterligare.

Läs även: Spotify vill köpa Soundcloud

Niklas Zennström, grundare av både Skype och Rdio, säger till Financial Times att han var med om en liknande resa som Spotify är nu under början på 2000-talet.

”Jag hade samma erfarenhet med Skype när vi var den globala ledaren i vår kategori. Då hade vi Yahoo, AOL, Google och Microsoft som kom in för att konkurrera med oss. Frågan vi ställde oss då var: har vi en chans?” säger han till Financial Times.

I jämförelse med då har marknaden för de europeiska miljardbolagen förändrats de senaste åren, enligt investmentbolaget GP Bullhounds rapport European Unicorns 2016. Nu har de europeiska bolagen en tydligare tillväxtstrategi, och europeiska bolag med en värdering på över 1 miljard dollar har i genomsnitt gjort fem förvärv.

Spotify, som redan gjort fem förvärv, ligger fortfarande i underkant i jämförelse med exempelvis tyska Delivery Hero med 18 uppköpta bolag och Just Eat med 24.

Niklas Zennström tror att förvärvsstrategin kommer ge oss fler europeiska miljardbolag framöver.

”Jag är säker på att när företag som Spotify börjar göra förvärv, då kommer vi att skapa europeiska giganter.”


Läs även: 

Reapris när Soundcloud sålde aktier till TwitterFoto:
Spotify uppges vilja köpa Soundcloud. Men Soundclouds värdering är lägre än vad som hittills har framkommit, avslöjar Di Digital. Dessutom har Twitter fått köpa aktier i Soundcloud till reapris.

”Spotify förhandlar inte med en musiktjänst på uppgång”Foto: Patrik Olsson
Spotify vill köpa Soundcloud. Affären vore logisk – men bara om den sker med kraftig rabatt, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera