Hoppa till innehållet

Zennströms Atomico investerar i finsk VR-pionjär

Techmiljardären Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico investerar närmare 300 miljoner i det finska techbolaget Varjo som vill revolutionera VR.

Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico investerar i VR-bolaget Varjo.
Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico investerar i VR-bolaget Varjo.Foto: Press/Joey Abrait

Den svenske techprofilen Niklas Zennström har med sin investeringsfirma Atomico (NTL) gått in med motsvarande 280 miljoner kronor i det finska techbolaget Varjo (NTL)

Det Helsingforsbaserade bolaget grundades 2016 och har ett tydligt mål: Att revolutionera virtuell verklighet, VR. Med en ordlek på de engelska orden för revolution och upplösning ("Revolution/Resolution") marknadsför Varjo en produkt som utlovar en virtuell verklighet i samma skärpa som den av det mänskliga ögat.

Läs mer: Här är techinvesterarnas största satsningar i år

"Upplösningen på VR-enheterna på dagens marknad är en bråkdel av vad det mänskliga ögat kan se. Innan vi mötte Varjos visionära grundare och upplevde deras överlägsna produkt, trodde vi att VR var tio år ifrån att vara användbart för proffs", säger Niklas Zennström, vd för Atomico, i ett pressmeddelande. 

Förutom Atomico så är den Siemensbackade VC-firman Next47 med som investerare. Även svenska EQT Ventures (NTL) bidrog till det finska startupbolagets hittills insamlade finansiering på 416 Mkr. 

"Vi på Varjo är mycket stolta över att välkomna Atomico, Europas mest erfarna VC-bolag, och industriikonen Siemens, till vårt uppdrag att lansera en ny era av teknologi för proffs", säger Urho Konttori, medgrundare och vd på Varjo. 

Varjo kommer att lansera sitt VR-headset under slutet av 2018, med tillägg som presenteras under första halvåret 2019. Den prototyp som finns tillgänglig nu erbjuder 50 megapixlar per öga, och techbolaget samarbetar redan med tungviktare som Audi, Volvo och Volkswagen. 

"Beslutstagande är en daglig utmaning i produktutvecklingsprocessen. Vi vill stödja virtuell utveckling för att kunna leverera den högsta kvaliteten för att tillgängliggöra pålitliga beslut", säger Jan Pflueger, ansvarig för Audis kompetenscenter inom VR, i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Zennström: Utan digital kompetens riskerar svenska bolag bli ifrånsprungna 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera