Den svenske techprofilen Niklas Zennström har med sin investeringsfirma Atomico (NTL) gått in med motsvarande 280 miljoner kronor i det finska techbolaget Varjo (NTL).
Det Helsingforsbaserade bolaget grundades 2016 och har ett tydligt mål: Att revolutionera virtuell verklighet, VR. Med en ordlek på de engelska orden för revolution och upplösning ("Revolution/Resolution") marknadsför Varjo en produkt som utlovar en virtuell verklighet i samma skärpa som den av det mänskliga ögat.
Läs mer: Här är techinvesterarnas största satsningar i år
"Upplösningen på VR-enheterna på dagens marknad är en bråkdel av vad det mänskliga ögat kan se. Innan vi mötte Varjos visionära grundare och upplevde deras överlägsna produkt, trodde vi att VR var tio år ifrån att vara användbart för proffs", säger Niklas Zennström, vd för Atomico, i ett pressmeddelande.
Förutom Atomico så är den Siemensbackade VC-firman Next47 med som investerare. Även svenska EQT Ventures (NTL) bidrog till det finska startupbolagets hittills insamlade finansiering på 416 Mkr.
"Vi på Varjo är mycket stolta över att välkomna Atomico, Europas mest erfarna VC-bolag, och industriikonen Siemens, till vårt uppdrag att lansera en ny era av teknologi för proffs", säger Urho Konttori, medgrundare och vd på Varjo.
Varjo kommer att lansera sitt VR-headset under slutet av 2018, med tillägg som presenteras under första halvåret 2019. Den prototyp som finns tillgänglig nu erbjuder 50 megapixlar per öga, och techbolaget samarbetar redan med tungviktare som Audi, Volvo och Volkswagen.
"Beslutstagande är en daglig utmaning i produktutvecklingsprocessen. Vi vill stödja virtuell utveckling för att kunna leverera den högsta kvaliteten för att tillgängliggöra pålitliga beslut", säger Jan Pflueger, ansvarig för Audis kompetenscenter inom VR, i ett pressmeddelande.
Läs mer: Zennström: Utan digital kompetens riskerar svenska bolag bli ifrånsprungna