Hoppa till innehållet

First North-bolag ska utveckla självkörande elfordon – rusar över 100 procent

Den First North-noterade tillverkaren Clean Motion ska börja utveckla en självkörande variant av sitt trehjuliga elfordon, med finansiellt stöd från Trafikverket. Aktien hoppar glädjeskutt efter beskedet.

Clean Motions storägare Niklas Zennström och bolagets fordon Zbee, som nu ska utvecklas i en självkörande modell.
Clean Motions storägare Niklas Zennström och bolagets fordon Zbee, som nu ska utvecklas i en självkörande modell.Foto: Di och press.

Clean Motion CLEMO -1,77%Dagens utveckling ska börja utveckla en självkörande variant av sitt elfordon Zbee, anpassat för leveranser. 

Bolaget tillverkar så kallade tuk-tuks, trehjuliga taxifordon som drivs på el. En av de största kunderna är startupbolaget Bzzt som kör bilarna på Stockholms gator – men man levererar även till den indiska taxijätten Ola.

Utvecklingen av en självkörande modell kommer att vara en del i ett projekt med en löptid på två år som delfinansieras av Trafikverket. 

I april beviljades Clean Motion en företagsrekonstruktion, som fortfande pågår.

Bolaget har haft likviditetsproblem under en längre tid och licensförsäljningen av fordonen har gått trögt, särskilt under coronapandemin.

En av bolagets mest kända delägare är Skype-miljardären Niklas Zennström, som kontrollerar drygt 4 procent av aktierna enligt ägardatatjänsten Holdings.

Aktien tog ett enormt glädjeskutt efter nyheten om de självkörande fordonen och steg med över 100 procent på First North, om än från låga nivåer. Efter rusningen uppgår börsvärdet till ungefär 44 miljoner kronor. (Följ kursen här.) 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera