Miljöteknik möter Internet of Things i Orbital Systems (NTL) duschsystem. Med en rad framstående investerare i ryggen har Mamöbolaget skapat en badrumsprodukt som i internationella medier redan utnämnts till duscharnas Tesla.
Vår kund betalar inte för en dusch utan för tjänsten vattenbesparing.
Duschen sänker vattenförbrukningen med 90 procent och energiförbrukningen med 80 procent, enligt Orbital Systems. När du använder den fångas vattnet upp, renas och pumpas tillbaks till duschmunstycket för att återanvändas. Hur många liter vatten som används registreras digitalt.
Så fungerar duschen som hittills har lockat till sig 80 miljoner kronor i riskkapital.
Läs även: Miljoner till Zennströms duschbolag
Bolagets vd och grundare Mehrdad Mahdjoubi (NTL) vill inte begränsa sig till att kalla Orbital Systems för endast ett miljöteknikbolag, så kallad cleantech.
”Cleantech handlar om att skydda planetens resurser, och det gör vi men vår produkt är även uppkopplad och det skapar en disruptiv affärsmodell. Vår kund betalar inte för en dusch utan för tjänsten vattenbesparing. På det sättet är vi även ett IoT-bolag”, säger han till Di Digital på konferensen Solutions.
Trots att bolaget fått en hel del uppmärksamhet i Sverige är det inte för hemmamarknaden Orbital Systems utvecklat sin produkt. Här är vatten billigt och vi anser oss ha råd att slösa. För en hotellkedja i Dubai kan vattensnåla duschar däremot vara en bra affär.
”Vår produkt sätter fokus på kulturella skillnader kring resursanvändning. Är du uppväxt i Sverige, ett av de länder i världen som aldrig spås få någon vattenbrist, har du en helt annan inställning än om du är uppvuxen i Mellanöstern eller Kalifornien”, säger Mehrdad Mahdjoubi.
Trots att Orbital Systems ännu inte kommit igång med en storskalig produktion har man ingått flera internationella samarbeten och bolagets duschar finns på hotell i Danmark, Dubai, USA och Singapore.
Vad händer i bolaget nu?
”Vi växer i raketfart och har knutit riktigt duktiga människor till oss. Vi har anställda på vårt kontor i Malmö som flyttat hit från Kalifornien, Hong Kong och England”, säger Mehrdad Mahdjoubi.
Tidigare i år kunde Di Digital avslöja att Orbital Systems tagit in minst 32 Mkr i nytt kapital till sitt amerikanska dotterbolag.
Bland bolagets största investerare finns utöver Niklas Zennström (NTL) även Oriflame-familjen af Jochnick, det Malmöbaserade investeringsbolaget Dendera Venture (NTL) och entreprenören Peter Enberg, tidigare vd och huvudägare i Kung Markatta.
Orbital Systems omsatte i fjol 1 Mkr och gjorde en förlust på 18 Mkr.