Hoppa till innehållet

Zennströms hållbara duschbolag: ”Vi växer i raketfart”

Med bland annat Skype-grundaren i ryggen har Mamöbolaget Orbital Systems skapat en svensk produkt som utnämnts till duscharnas Tesla.

Mehrdad Mahdjoubi, vd på Orbital Systems, skapar framtidens duschar
Mehrdad Mahdjoubi, vd på Orbital Systems, skapar framtidens duscharFoto: Patrik Olsson

Miljöteknik möter Internet of Things i Orbital Systems (NTL) duschsystem. Med en rad framstående investerare i ryggen har Mamöbolaget skapat en badrumsprodukt som i internationella medier redan utnämnts till duscharnas Tesla.

Vår kund betalar inte för en dusch utan för tjänsten vattenbesparing.

Duschen sänker vattenförbrukningen med 90 procent och energiförbrukningen med 80 procent, enligt Orbital Systems. När du använder den fångas vattnet upp, renas och pumpas tillbaks till duschmunstycket för att återanvändas. Hur många liter vatten som används registreras digitalt.

Så fungerar duschen som hittills har lockat till sig 80 miljoner kronor i riskkapital.

Läs även: Miljoner till Zennströms duschbolag

Bolagets vd och grundare Mehrdad Mahdjoubi (NTL) vill inte begränsa sig till att kalla Orbital Systems för endast ett miljöteknikbolag, så kallad cleantech.

”Cleantech handlar om att skydda planetens resurser, och det gör vi men vår produkt är även uppkopplad och det skapar en disruptiv affärsmodell. Vår kund betalar inte för en dusch utan för tjänsten vattenbesparing. På det sättet är vi även ett IoT-bolag”, säger han till Di Digital på konferensen Solutions.

Trots att bolaget fått en hel del uppmärksamhet i Sverige är det inte för hemmamarknaden Orbital Systems utvecklat sin produkt. Här är vatten billigt och vi anser oss ha råd att slösa. För en hotellkedja i Dubai kan vattensnåla duschar däremot vara en bra affär.

”Vår produkt sätter fokus på kulturella skillnader kring resursanvändning. Är du uppväxt i Sverige, ett av de länder i världen som aldrig spås få någon vattenbrist, har du en helt annan inställning än om du är uppvuxen i Mellanöstern eller Kalifornien”, säger Mehrdad Mahdjoubi.

Trots att Orbital Systems ännu inte kommit igång med en storskalig produktion har man ingått flera internationella samarbeten och bolagets duschar finns på hotell i Danmark, Dubai, USA och Singapore.

Vad händer i bolaget nu?

”Vi växer i raketfart och har knutit riktigt duktiga människor till oss. Vi har anställda på vårt kontor i Malmö som flyttat hit från Kalifornien, Hong Kong och England”, säger Mehrdad Mahdjoubi.

Tidigare i år kunde Di Digital avslöja att Orbital Systems tagit in minst 32 Mkr i nytt kapital till sitt amerikanska dotterbolag.

Bland bolagets största investerare finns utöver Niklas Zennström (NTL) även Oriflame-familjen af Jochnick, det Malmöbaserade investeringsbolaget Dendera Venture (NTL) och entreprenören Peter Enberg, tidigare vd och huvudägare i Kung Markatta.

Orbital Systems omsatte i fjol 1 Mkr och gjorde en förlust på 18 Mkr.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera