Hoppa till innehållet

Zmarta sväljer försäkringstjänst i affär på 176 miljoner

Prisjämförelsebolaget Zmarta Group sväljer ytterligare en konkurrent. Genom en storaffär köper man nu in sig på försäkringar.

Zmartas vd Björn Lander.
Zmartas vd Björn Lander.Foto: Orlando G Boström

Jämförelsetjänsten Zmarta har lagt ett bud på 176 miljoner kronor för försäkringsjämförelsesajten och First North-listade Insplanet.

”Vi ser Insplanet som ett strategiskt viktigt förvärv. Vi är starka på el och privatlån, och har nyligen lanserat bolån, men svaga på försäkringar. Försäkringar är en viktig komponent för att kunna bli en den bredaste tjänsten för prisjämförelser i Norden”, säger Björn Lander, vd på Zmarta Group.

Sedan tidigare har Zmarta Group jämförelsetjänster inom bland annat privatlån, bolån och elavtal. I portföljen finns bland annat Elskling, lånetjänsten Zmarta och Freedomfinance. Nu vill man bredda sitt erbjudande till att även inkludera försäkringar. 

Enligt Björn Lander har försäkringsmarknaden kommit efter när det kommer till att pressa priserna i och med att de stora jättarna inte velat vara öppna med sina priser. Det hoppas man nu kunna förändra.

”Det är få försäkringsbolag som har en majoritet av marknaden i Sverige. Det skiljer sig mot andra Europeiska länder. I Sverige vill bolagen inte vara transparenta och marknaden har varit låst men i takt med digitaliseringen tror vi att det kommer ändras”, säger han.

Björn Lander berättar att han ser stor potential i försäkringar i och med att det är en viktig del i konsumenternas privatekonomi.

Under förra året omsatte Insplanet 114 Mkr och växte med nästan 20 procent. Förutom Sverige vill Zmarta att Insplanet tar sig an Finland och Norge där Zmartas övriga tjänster redan tagit mark. 

”Ser man på Insplanet som bolag har de en stark marknadsposition, en bra ledning och en solid plattform som kan expandera tillsammans med Zmarta Group. Dels i Sverige men även i Finland och Norge”, säger Björn Lander.

Zmartas bud har accepteras av Alloka, Investeringshuset i Stockholm, Peter Ahldin och Richard Båge som tillsammans innehar cirka 80,7 procent av aktierna och rösterna i Insplanet. 

”Det känns jättebra och superspännande när vi tar det här klivet. Kollar man på Insplanet så har de en kompetent ledning och en bra affärsidé. Vi ser fram emot att jobba med dem och fortsätta vår resa”, säger Björn Lander.

Budet innebär att Zmarta betalar 13 kronor per aktie en premie på nästan 20 procent jämfört med stängningskursen på 10:80 kronor i går. Affären finansieras kontant.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera