Hösten 2016 köpte Jens Henriksen och Nils Ankarcrona in sig i högtalarbolaget Audio Pro. Bolaget hade då drivits av storägaren Stefan Pantzar sedan 90-talet och var känt för sin trådlösa teknik. Men Pantzar hade hunnit fylla 65 år och var redo att fasa ut sig själv ur Audio Pros verksamhet.
"Vi hade en möjlighet att gå in som delägare i Audio Pro och bygga bolaget vidare globalt. Det gällde inte minst USA där vi hade stor erfarenhet", säger Audio Pros globala säljchef Jens Henriksen, som tidigare hade samma titel på Zound Industires.
Audio Pros vd Nils Ankarcrona var tidigare finanschef på Zound, som främst är känt för sina Marshall-högtalare och Urbanears-lurar.
Läs mer: Tunga avhopp drabbar Zound
Under de två år som passerat har Audio Pro lanserats på ett 40-tal marknader och på nätet. Och intäkterna har stigit rejält. I fjol uppgick omsättningen till 337 miljoner kronor, varav drygt 20 Mkr var ren vinst.
En viktig framgångsfaktor är den portabla multirumshögtalaren Addon C3 samt Drumfire, som bolaget besktiver som den kraftfullaste multirumshögtalaren på marknaden.
Men bolaget ligger långt fram i många bemärkelser. Bland annat har man redan en egen röststyrd högtalare med Amazons AI-assist Echo. Ett avtal med Google är på plats kring deras rösstyrda AI-assistent. Detta är något som även Zound har på gång, men Audio Pro ligger steget före.
Nu köper alltså Jens Henriksen och Nils Ankarcrona ut resten av bolaget från Stefan Pantzar för en hemlig summa. Ambitionen är att fortsätta utveckla bolaget.
"Både omsättning och vinst ska växa under 2018”, säger Nils Ankarcrona.
”Någon gång ska skiftet genomföras”, säger den avgående vd:n Stefan Pantzar.
”Jag brukar inte vara sentimental men jag inser att målet med resan inte är att sälja, utan själva resan i sig”, tillägger han.
Vid sidan av sina konsumentprodukter erbjuder bolaget även företagstjänster under namnet Audio Pro Business. I ett nötskal handlar det om att bygga trådlösa system med högtalare för butiker, hotell, bilhallar och andra offentliga miljöer.
"Systemet är väldigt flexibelt. Man kan exempelvis styra volymen, så den exempelvis är högre vid entrén och lägre vid kassan”, förklarar Jens Henriksen.
Samarbetar ni med Soundtrack Your Brand?
"Ja, men vi samarbetar även med många andra. Vi lierar oss inte allt för nära någon specifik leverantör av musik" säger Jens Henriksen.