Hoppa till innehållet

Zound-avhoppare tar över högtalarsuccén Audio Pro

Zound-avhopparna Jens Henriksen och Nils Ankarcrona köper ut högtalarsuccén Audio Pro från Stefan Pantzar som går i pension. Bolaget omsatte 337 Mkr i fjol och går med vinst.

Jens Henriksen (tv) och Nils Ankarcrona köper Audio Pro från storägaren Stefan Pantzar.
Jens Henriksen (tv) och Nils Ankarcrona köper Audio Pro från storägaren Stefan Pantzar.Foto: Press

Hösten 2016 köpte Jens Henriksen och Nils Ankarcrona in sig i högtalarbolaget Audio Pro. Bolaget hade då drivits av storägaren Stefan Pantzar sedan 90-talet och var känt för sin trådlösa teknik. Men Pantzar hade hunnit fylla 65 år och var redo att fasa ut sig själv ur Audio Pros verksamhet.

"Vi hade en möjlighet att gå in som delägare i Audio Pro och bygga bolaget vidare globalt. Det gällde inte minst USA där vi hade stor erfarenhet", säger Audio Pros globala säljchef Jens Henriksen, som tidigare hade samma titel på Zound Industires.

Audio Pros vd Nils Ankarcrona var tidigare finanschef på Zound, som främst är känt för sina Marshall-högtalare och Urbanears-lurar. 

Läs mer: Tunga avhopp drabbar Zound 

Under de två år som passerat har Audio Pro lanserats på ett 40-tal marknader och på nätet. Och intäkterna har stigit rejält. I fjol uppgick omsättningen till 337 miljoner kronor, varav drygt 20 Mkr var ren vinst.

En viktig framgångsfaktor är den portabla multirumshögtalaren Addon C3 samt Drumfire, som bolaget besktiver som den kraftfullaste multirumshögtalaren på marknaden.

Men bolaget ligger långt fram i många bemärkelser. Bland annat har man redan en egen röststyrd högtalare med Amazons AI-assist Echo. Ett avtal med Google är på plats kring deras rösstyrda AI-assistent. Detta är något som även Zound har på gång, men Audio Pro ligger steget före.

Audio Pros Addon C5A – en röststyrd multirumhögtalare med Alexa inbyggd.
Audio Pros Addon C5A – en röststyrd multirumhögtalare med Alexa inbyggd.Foto: Mats Eriksson

Nu köper alltså Jens Henriksen och Nils Ankarcrona ut resten av bolaget från Stefan Pantzar för en hemlig summa. Ambitionen är att fortsätta utveckla bolaget.

"Både omsättning och vinst ska växa under 2018”, säger Nils Ankarcrona.

”Någon gång ska skiftet genomföras”, säger den avgående vd:n Stefan Pantzar.

”Jag brukar inte vara sentimental men jag inser att målet med resan inte är att sälja, utan själva resan i sig”, tillägger han.

Vid sidan av sina konsumentprodukter erbjuder bolaget även företagstjänster under namnet Audio Pro Business. I ett nötskal handlar det om att bygga trådlösa system med högtalare för butiker, hotell, bilhallar och andra offentliga miljöer. 

"Systemet är väldigt flexibelt. Man kan exempelvis styra volymen, så den exempelvis är högre vid entrén och lägre vid kassan”, förklarar Jens Henriksen.

Samarbetar ni med Soundtrack Your Brand?

"Ja, men vi samarbetar även med många andra. Vi lierar oss inte allt för nära någon specifik leverantör av musik" säger Jens Henriksen.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera