Annons

Zound närmare börsnotering – öppnar för externt kapital

Zound Industries tillverkar populära produkter åt brittiska Marshall. Till höger: bolagets ir-chef Patrik Linzenbold.
Zound Industries tillverkar populära produkter åt brittiska Marshall. Till höger: bolagets ir-chef Patrik Linzenbold. Foto: Press.
Framtiden för Zound Industries är ännu osäker. Men nu har storägarna, med techinvesteraren Tommy Jacobson i spetsen, börjat kratta för en börsnotering av det svenska högtalarbolaget.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I april i år gick Zound Industries ut offentligt och förklarade att ägare som kontrollerar 90 procent av aktierna står bakom en försäljning eller börsnotering av bolaget.

Genom fullmakter är deras aktier låsta fram till årsskiftet, för att en köpare enklare ska kunna få igenom en affär. Efter den 31 december blir det alltså svårare att sälja hörlurs- och högtalarbolaget. 

Om ägarna väljer en notering så vill vi kunna genomföra en nyemission.

Sedan beskedet kom har det varit tyst från Zound Industries. Men i början av september höll ägarna en extra bolagsstämma, enligt färska handlingar från Bolagsverket som Di Digital tagit del av.

Där beslutades det att öppna upp för en nyemission. Fram till våren 2020, då nästa ordinarie bolagsstämma inträffar, kan Zound Industries välja att öka antalet aktier med som mest 20 procent.

Patrik Linzenbold är ir-chef på Zound Industries.

”Om ägarna väljer en notering så vill vi ha möjligheten att också genomföra en nyemission. Då behövs det här mandatet”, säger han.

Ligger det nu närmare till hands att börsnotera än att sälja Zound Industries? 

”Nej, processerna pågår parallellt med varandra”, säger han.

Vad aktierna kan kosta, och hur mycket nytt kapital det skulle inbringa till företaget, är däremot inte bestämt.

Möjligheten att genomföra nyemissionen löper fram till nästa årsstämma våren 2020. Sker en eventuell börsnotering före det?

”De här bemyndigandena brukar löpa stötvis och går alltid att förnya om det krävs. Så det betyder inte att det nödvändigtvis behöver inträffa före årsskiftet eller strax efter”, säger Patrik Linzenbold.

Ett infekterat bråk mellan storägaren Tommy Jacobson och Zound Industries medgrundare Konrad Bergström plågade bolaget under 2018. Det hela slutade med att Tommy Jacobson, genom sina två riskkapitalbolag Varenne och Zenith, gick vinnande ur striden.

Läs mer: Grundaren säljer allt i Zound – så investerar han 

Enligt Di Digitals uppgifter har storägarna, som utöver Varenne och Zenith består av Telia och Time for Growth, hoppats på en värdering om minst 3 miljarder kronor vid en affär.

”Jag kan tyvärr inte säga någonting mer i dagsläget än att arbetet fortskrider. Vi kan inte kommunicera någon tidsplan”, säger Patrik Linzenbold.

Att öppna upp för en nyemission innebär även att ni kan plocka in nytt kapital på den privata marknaden, utanför börsen. Det här handlar inte om att ni vill ha en säkerhet eftersom processen går dåligt?

”Nej, utan det har framför allt med noteringsspåret att göra”, säger han.

Zound Industries omsatte 1,86 miljarder kronor i fjol och gjorde en vinst på 45 miljoner kronor. Under första halvåret 2019 har bolaget, enligt egen utsago, noterat intäkter på nästan 900 Mkr.

En möjlig svaghet är att närmare 90 procent av Zounds försäljning uppges bestå av högtalare och lurar av märket Marshall, som produceras på licens. Licensavtalet med det brittiska bolaget har dock förnyats för en period på 15 år.

Ett annat positivt tecken är att Zound nyligen lanserade en kollektion sportiga hörlurar tillsammans med Adidas.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies