Annons

Zound Industries säkrar nytt jätteavtal

Foto: Evelina Carborn
Det svenska hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries har förlängt sitt viktiga licensavtal med brittiska Marshall.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Zound Industries har skrivit på ett nytt långsiktigt avtal med brittiska Marshall. Det innebär att bolaget kommer fortsätta tillverka deras högtalare och hörlurar fram till 2033.

Det tidigare avtalet löpte ut 2022, men vd Pernilla Ekman har i flera års tid velat omförhandla samarbetet eftersom att det står för stora delar av Zound Industries omsättning.

"Med avtalet på plats kan vi nu verkligen fortsätta med vår uppskalning och det ger oss möjligheten att planera på lång sikt", säger Pernilla Ekman i en kommentar.

Tidigare har avtalet bara varit en renodlad licensaffär. Men som en del av den nya uppgörelsen investerar Marshall i Stockholmsbolaget. Genom en nyemission får britterna 5 procent av aktierna.

Läs mer: Efter ägarstriden: Zound Industries ökar försäljningen kraftigt 

Osäkerheten kring avtalet har beskrivits som en huvudorsak till att Zound Industries börsnotering dröjt. Storägaren Tommy Jacobson har varit tydlig med att hans riskkapitalbolag Zenith snart vill göra en exit genom att ta bolaget till börsen.

Vårens ägarstrid mellan Tommy Jacobson och grundaren Konrad Bergström, som beskrivs ha en mycket bra relation med Marshall, kan vara en av flera anledningar till varför det nya avtalet dragit ut på tiden.

”Efter månader av spekulationer, kan vi nu bekräfta att Zound Industries kommer fortsätta att arbeta med Marshall i många år till. Det har varit en lång resa att komma till den här punkten, men nu är det dags att fokusera på framtiden och fortsätta bygga på den stora framgång som Zound och Marshall redan uppnått”, säger styrelseordförande Tommy Jacobson i ett uttalande.

Konrad Bergström har lämnat sin operativa roll i Zound Industries och dessutom sålt hälften av sitt aktieinnehav. Trots det sitter han kvar som ledamot i Marshalls rådgivande kommitté, uppger han för Di Digital.

”Det är en stor dag, jag är glad och tacksam för båda bolagens skull att det långsiktiga samarbetet nu även finns på pränt. Därmed kan all energi ägnas åt nästa steg i framgångssagan. Det värde jag såg i en korsbefruktning mellan Zound och Marshall redan 2008 har givit god frukt. Framtiden kommer visa den riktiga potentialen”, säger Konrad Bergström till Di Digital.

Zound rapporterade en försäljning på 413 miljoner kronor för det tredje kvartalet. Det är 44 procent högre än under samma period 2017. Förutom Marshalls produkter är bolaget känt för sin kollektion av Urban Ears-hörlurar.

Läs mer: Konrad Bergström ger sig – Zounds ägarstrid är över 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies