Under Prins Daniels Entreprenörsdag träffar Di Digital Pernilla Ekman, vd på Zound Industries som står bakom Urbanears-hörlurarna och Marshall-högtalarna.
Pernilla Ekman inspireras av dagens talare Carl Pei, grundare av mobilbolaget Oneplus, som under paneldebatten påpekade faran med att inte lyfta blicken mot öst.
”Man måste ödmjukt lära sig av Kina och insupa marknaden. Det är där Zound Industries har sin produktion och varje gång jag är där slås jag av hur snabbt utvecklingen sker”, säger hon och berättar att det är en av Zound Industries nyckelmarknader tillsammans med Norden, USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike.
Bolaget blickar även mot Indien och Japan, som Pernilla Ekman ser som potentiella marknader att ge sig in på. Men innan det blir verklighet satsar Zound Industries på att säkra sin utveckling av egen teknik.
”I början av vår resa var ju våra produkter ganska analoga i sin utformning. Men successivt har vi byggt in mer och mer teknik”, säger hon.
Bolaget vill vara så kallade ”fast followers” – de vill inte vara först, men väldigt tidiga.
Ett exempel är området Al-högtalare, som fungerar som en slags röststyrd assistent. Amazon och Googles varianter används redan av miljontals amerikaner. Zound har tagit fasta på trenden och utvecklar nu sina egna röststyrda högtalare med fokus på design.
När kommer de att vara klara?
”Högtalarna är under utveckling och vi ser att allt blir klart under 2018”, säger Pernilla Ekman.
Läs mer: Zound ska bygga röststyrd högtalare – förhandlar med Amazon och Google
Det har länge varit tal om en börsnotering för Zound, som under 2016 var lönsamt och omsatte över en miljard kronor. Men ännu är inget säkerställt, berättar Pernilla Ekman.
”Än så länge har inga beslut tagits. Men självklart är en börsnotering ett alternativ i vår framtida tillväxt.”
Men det kommer inte att bli aktuellt i år?
”Nej, inget beslut har tagits av styrelsen”.
Innan en börsnotering kan bli verklighet behöver bolaget säkerställa sitt kontrakt med brittiska Marshall, som i nuläget löper ut 2022. Varumärkeslicensen ligger till grund för några av Zounds viktigaste produkter.
Hur långt har ni kommit i den processen?
”Jag kan inte ge några detaljer. Men det är ett väldigt viktigt avtal för båda parter och därför tar det tid.”
Läs mer: Zound spränger miljardgränsen
Inför framtiden arbetar Zound hårt med balansen mellan fysiska- och nätbaserade butiker.
”Vår bransch har varit relativt butiksbaserad. Men nu ser vi en enorm förskjutning till online. Det är otroligt viktigt för oss att hitta rätt balans där, offline och online föder ju varandra och man måste se till att man har rätt struktur.”
Hon nämner även det nya samarbetet med kläd- och sportmärket Adidas.
”Vi har fått den globala licensen för Adidas och produkterna kommer att komma ut under 2019.”