Annons

Zound sparkar vd:n – skjuter upp börsplanerna

Zound Industies ordförande Tommy Jacobson och mångåriga vd Pernilla Ekman.
Zound Industies ordförande Tommy Jacobson och mångåriga vd Pernilla Ekman. Foto: Di.
Zound Industries ordförande Tommy Jacobson sparkar sin mångåriga vd Pernilla Ekman mitt under föräldraledigheten. Samtidigt skjuter bolaget bakom Marshall-högtalarna upp planerna om en försäljning eller notering.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Det här är ett av de tuffaste besluten jag har tagit. Jag och Pernilla har krigat i tio år ihop, så det är en tung dag för mig”, säger Zounds ordförande och storägare Tommy Jacobson till Di Digital.

Föräldraledigheten har inte med saken göra.

Pernilla Ekman blev finanschef på hörlurs- och högtalarföretaget i oktober 2011. Två år senare blev hon vd för bolaget, en roll hon haft sedan dess. 

”Sedan Pernilla klev in i Zound har bolaget haft en betydande tillväxt från en omsättning på 250 miljoner till 2 miljarder med lönsamhet. Pernilla har haft en viktig roll i att skala upp Zounds verksamhet. Nu går bolaget in i ett nytt skede och därför är det dags för ett förnyat ledarskap”, säger Tommy Jacobson.

Bakom styrelsens beslut att säga upp Pernilla Ekman står ett par år av mager tillväxt och misslyckade produktlanseringar, enligt Tommy Jacobson. 

”Vi har haft ett antal år av avtagande tillväxt och en del produktlanseringar har inte gått som vi hoppats. Vi har bland annat helt missat 'true wireless'-trenden av typen Airpod. Vi har inte ens fått ut våra första produkter där ännu.”

Pernilla Ekman har varit föräldraledig, till och från, sedan april 2019. Hon har som bekant varit ersatt av finanschefen Martin Axhamre, som haft rollen som tillförordnad vd. 

”Föräldraledigheten har inte med saken göra. Pernilla Ekman har jobbat under den här perioden och var bland annat på CES-mässan i Las Vegas nyligen”, säger han. 

Vi kanske behöver en ledare med global erfarenhet och ska leta bredare än i Stockholm.

Rekryteringen av en ny vd för bolaget har redan påbörjats och ett rekryteringsbolag är inkopplat. 

”Vi kanske behöver en ledare med global erfarenhet och ska leta bredare än i Stockholm. Vi har ju bara 15 procent av vår försäljning i Norden”, säger Tommy Jacobson.

Läs mer: Zounds storägare ”Jävligt tragiskt på ett personligt plan” 

I fjol fick medgrundaren Konrad Bergström också sparken från Zound Industries efter att ha varit involverad i en infekterad ägarstrid med Tommy Jacobson. Men någon comeback för honom verkar inte vara på tapeten.

”Han håller väl på med sina båtar?”, säger Tommy Jacobson, med hänvisning till Konrad Bergströms nya projekt kring elbåten Xshore.

Vi är inte ett bolag i kris, men vi behöver gasa mer.

Läs mer: Trytande tillväxt för hörlursbolaget: ”Inte tillfredsställande” 

I december rapporterade Zound en avmattad tillväxt under det tredje kvartalet. Omsättningen steg då med blygsamma 3 procent till 424 miljoner kronor.

”Vi är inte ett bolag i kris, men vi behöver gasa mer och lansera fler produkter. Vi behöver få en mer internationell prägel. Det är lite provinsiellt att ha så mycket svenskar i ledningen och styrelsen. Vi säljer ju i 100 länder och våra största marknader är USA, Frankrike och Kina”, säger Tommy Jacobson.

Samtidigt står det klart att Zound avbryter den ”exit-process” som påbörjades under första halvåret i fjol – och som skulle leda till en börsnotering eller försäljning av bolaget. 

Tanken var att Zound Industries framtid skulle ha avgjorts före mitten av 2020.

”Vi ska göra en uppdaterad plan för bolaget med en förnyad exit-horisont på 2-3 år. Den exitprocess som påbörjades under första halvåret 2019 avslutas därmed. De aktieägare som undertecknat anmälningssedel och fullmakt för sina aktier kommer återfå aktierna på respektive depå, och fullmakternas giltighet upphör att gälla”, säger Tommy Jacobson.

Han uppger att bolaget lyckats uppfylla börsens krav. Men tajmingen känns fel och marknaden värderar inte bolaget i linje med hur ägarna värderar det, menar Tommy Jacobson.

För knappt ett år sedan hoppades ägarna på en värdering på minst 3 miljarder kronor vid en affär, enligt Di Digitals källor.

”Det finns två skäl till att vi skjuter på vår exitplan. Det ena är att vi inte nått den tillväxt vi velat ha under 2019. Den andra är att klimatet inte är så gynnsamt just nu, jag vet om minst två börsnoteringar som ställts in”, säger Tommy Jacobson.

Har ni fått några konkreta bud från potentiella köpare?

”Nej, vi har inte kommit så långt. Men vi har fört diskussioner och inte hittat en nivå som speglar bolagets möjlighet framåt.”

Hur ser du på framtiden?

”Om två-tre år tror jag att vi har dubblat omsättningen från 2 till 4 miljarder kronor”.

Läs mer: Storägaren: ”Zound kan bli värt 9–10 miljarder” 

Intäkter från samarbetet med Marshall står i dag för cirka 90 procent av verksamheten. Hur ser det ut i framtiden?

”Det är positivt att vi kommit närmare Marshall. Vi är beroende av deras varumärke och de av våra royalties. Och de äger 5 procent av bolaget. Vi hoppas de förblir stora och det finns mycket kvar att göra. Sedan hoppas vi ju även på vårt samarbete med Adidas, som är ett av värdens starkaste varumärken. Men de produkterna har ju bara funnits på marknaden i tre månader.”

Vad händer med ert eget varumärke Urbanears?

”Det är under ständig utvärdering. Men vi ger det en chans till. Vi har lagt ner varumärken tidigare så man vet inte.”

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer