Sedan 2008 har Zound Industries (NTL) sålt högtalare, hörlurar och telefoner under varumärken som Urbanears och Marshall. För fyra år sedan utsågs man till supergasellbolag av Dagens industri och i fjol blev Zound ett miljardföretag.
När vi når milstolpar höjs ribban
Försäljningen under 2016 hamnade på 1042 miljoner kronor och tillväxten på 38 procent, något lägre än under föregående år. Bolaget är liksom under 2015 lönsamt.
”Det bygger en bra grund. Bolaget är väldigt finansiellt starkt. När vi når sådana här milstolpar höjs ribban”‚ säger Konrad Bergström, styrelseledamot i Zound och en av bolagets åtta grundare.
Läs mer: Fler techbolag siktar på börsen under 2017
Zounds huvudkontor ligger numera i samma byggnad som Stockholms centralstation. Där tidigare generaldirektörer för SJ haft möten vid långbord samlas numera Zounds styrelse. En av ledmöterna är den brittiska baronen och Asos-veteranen Waheed Alli. Han köpte in sig i Zound under 2016 till en värdering om 1,4 miljarder kronor.
Vid en börsnotering siktar Zound på en betydligt högre värdering än så.
Läs mer: Brittisk baron blir delägare i Zound Industries
Di Digital rapporterade i fjol att Zound hade för avsikt att gå till börsen senast tidigt 2017. I dag planeras en notering innan året är slut, enligt uppgift till Di Digital. En värdering på 3 miljarder kronor ska betraktas som önskvärd, det vill säga tre gånger den senaste årsomsättningen.
Konrad Bergström är fåordig om Zounds börsplaner.
”Börsnotering är en sak vi tittar på inför nästa stor tillväxtfas. Men det finns flera alternativ som vi också överväger.”
Vad är det för alternativ?
”Jag kan inte gå in på detaljer. Börsen kan vara ett intressant alternativ ur flera olika aspekter.”
Bland Zounds ägare finns det franska riskkapitalbolaget Time for Growth samt Telia, Varenne och Backstage Invest. Totalt har bolaget tagit in 140 miljoner kronor i externt kapital, enligt Bolagsverket.
Marshall-högtalaren är Zounds stora succé de senaste åren. Högtalaren stod för 56 procent av försäljningen under första halvåret 2016, enligt Di Digitals uppgifter.
”I år har vi en halv procent av den globala hörlursmarknaden och två procent vad gäller uppkopplade högtalare. Så även om vi har ett fantastiskt resultat i år så har vi inte ens börjat skrapa på ytan”‚ säger Konrad Bergström.
Uppgifter: Zound ror hem avtal – krattar för miljardnotering
Zounds försäljning av Marshall-produkter hänger på ett licensavtal med den anrika brittiska tillverkaren Marshall som ska vara under omförhandling. Den saken vill dock Konrad Bergström inte kommentera.
”Vi står inför fantastiska möjligheter att ta det här bolaget vidare till nästa nivå. Vi jobbar på en handfull olika projekt som vi får återkomma om”, säger han.