Hoppa till innehållet

Zuckerberg: Hälften av Facebooks anställda kommer jobba hemma om tio år

I ett livesänt veckomöte med personalen på torsdagen presenterade Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg sin vision för framtiden. Förutom permanent hemmajobb för en del så öppnar techjätten också nya hubbar runtom i USA.

Facebooks vd Mark Zuckerberg har ändrat sig angående distansarbete och tror att tekniken kan överbrygga behovet av att träffas fysiskt.
Facebooks vd Mark Zuckerberg har ändrat sig angående distansarbete och tror att tekniken kan överbrygga behovet av att träffas fysiskt.Foto: Michael Short

(Di Digital/Silicon Valley) Google och Facebook har sagt att anställda kan jobba hemma året ut. Sedan kom Twitter och Square och sa att personalen kan jobba hemma permanent. Nu tar också Facebook ett stort steg mot mer långsiktigt distansjobb.

Techjätten har runt 48 000 anställda och majoriteten av dem jobbar just nu hemma till följd av coronaviruset. 

”De kommande 5-10 åren tror jag att 50 procent av våra anställda kan jobba på distans”, skriver Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg i ett inlägg på Facebook, där han sammanfattar informationen från mötet med personalen.

Han skriver att Facebook vill vara det ”mest framåtlutade” företaget när det gäller distansjobb och att bolaget har tagit fram en väl genomtänkt plan.

Läs även: Twitter-anställda fortsätter jobba hemma på obestämd tid

Produktiviteten utanför kontoret är också högre för många anställda. I en enkät som bolaget har gjort säger hälften av personalen de är minst lika produktiva hemma som på kontoret. 40 procent är intresserade av att jobba heltid på distans, medan över 50 procent vill tillbaka till kontoret så snart som möjligt.

”Mycket av det vi gör är att hjälpa människor att känna sig sammankopplade och nära andra var de än befinner sig (…) Lever vi som vi lär kommer det att hjälpa oss att accelerera utvecklingen av våra tjänster”, skriver Mark Zuckerberg.

Det första steget mot mer permanent distansjobb på Facebook blir att befintliga anställda kan ansöka och se om de motsvarar kriterierna. Det handlar bland annat om ens erfarenhet, vilket team man jobbar i och anställda som får klartecken att jobba hemma från sina chefer.

Distansarbetet ger även möjlighet för bolaget att hitta ny talang utanför traditionella techhubbar som Silicon Valley. Facebook kommer att börja anställa erfarna ingenjörer på distans, som bor inom fyra timmar från där man har utvecklingskontor i bland annat Philadelphia, Pittsburg, Portland och San Diego.

Bolaget planerar också att sätta upp nya hubbar i Atlanta, Dallas och Denver.

”Det här skulle förmodligen ha gjorts tidigare. De senaste decennierna har ekonomisk tillväxt i USA varit relativt koncentrerad, och stora bolag har anställt folk i handfull storstadsområden. Det innebär att vi har missat en hel del talanger bara för att de råkar bo utanför de hubbarna”, skriver Mark Zuckerberg.

Läs också: Techbolagen som fajtas om hemmajobbarna – från ”zoombombning” till siffermiss

75 procent av de anställda på Facebook som vill jobba på distans säger också att de kanske skulle flytta någon annanstans för att göra det. Bolaget är öppet för det samtidigt som lönerna, per den 1 januari 2021, eventuellt kommer att justeras utifrån var de bor. 

Bay Area, Kalifornien, där Facebook har sitt huvudkontor, är ett av de dyraste områdena att bo på i USA. I San Francisco är hyrorna högst av alla amerikanska städer. Men flyttar man till en stad där levnadskostnaderna är lägre skulle det kunna leda till en minskad ersättning.

Flyttmöjligheten kan ses som en tvärvändning från tidigare, då Facebook 2015 erbjöd sina anställda en bonus på 10 000 dollar om de flyttade inom 16 kilometer från huvudkontoret i Menlo Park. 

I inlägget skriver Mark Zuckerberg att han har ändrat inställning i frågan om distansarbete under de senaste månaderna. Tidigare har han upplevt att teamen jobbar bättre om de är fysiskt på plats, men menar nu att teknik kan överbrygga det.

Andra skäl han anger som positiva är att det gynnar miljön när färre pendlar till jobbet. Samtidigt passar hemmajobbet inte alla och det har varit ansträngande för de flesta föräldrar att både ta hand om barn och jobba samtidigt. 

”Med social distansering så kommer vi att kunna husera 25 procent av personalen på kontoret under resten av det här året”, skriver Mark Zuckerberg.

Läs också: Stor guide till effektivt hemmajobb: ”Största hotet är den mentala hälsan”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera