Hoppa till innehållet

Zuckerberg: Hälften av Facebooks anställda kommer jobba hemma om tio år

I ett livesänt veckomöte med personalen på torsdagen presenterade Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg sin vision för framtiden. Förutom permanent hemmajobb för en del så öppnar techjätten också nya hubbar runtom i USA.

Facebooks vd Mark Zuckerberg har ändrat sig angående distansarbete och tror att tekniken kan överbrygga behovet av att träffas fysiskt.
Facebooks vd Mark Zuckerberg har ändrat sig angående distansarbete och tror att tekniken kan överbrygga behovet av att träffas fysiskt.Foto: Michael Short

(Di Digital/Silicon Valley) Google och Facebook har sagt att anställda kan jobba hemma året ut. Sedan kom Twitter och Square och sa att personalen kan jobba hemma permanent. Nu tar också Facebook ett stort steg mot mer långsiktigt distansjobb.

Techjätten har runt 48 000 anställda och majoriteten av dem jobbar just nu hemma till följd av coronaviruset. 

”De kommande 5-10 åren tror jag att 50 procent av våra anställda kan jobba på distans”, skriver Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg i ett inlägg på Facebook, där han sammanfattar informationen från mötet med personalen.

Han skriver att Facebook vill vara det ”mest framåtlutade” företaget när det gäller distansjobb och att bolaget har tagit fram en väl genomtänkt plan.

Läs även: Twitter-anställda fortsätter jobba hemma på obestämd tid

Produktiviteten utanför kontoret är också högre för många anställda. I en enkät som bolaget har gjort säger hälften av personalen de är minst lika produktiva hemma som på kontoret. 40 procent är intresserade av att jobba heltid på distans, medan över 50 procent vill tillbaka till kontoret så snart som möjligt.

”Mycket av det vi gör är att hjälpa människor att känna sig sammankopplade och nära andra var de än befinner sig (…) Lever vi som vi lär kommer det att hjälpa oss att accelerera utvecklingen av våra tjänster”, skriver Mark Zuckerberg.

Det första steget mot mer permanent distansjobb på Facebook blir att befintliga anställda kan ansöka och se om de motsvarar kriterierna. Det handlar bland annat om ens erfarenhet, vilket team man jobbar i och anställda som får klartecken att jobba hemma från sina chefer.

Distansarbetet ger även möjlighet för bolaget att hitta ny talang utanför traditionella techhubbar som Silicon Valley. Facebook kommer att börja anställa erfarna ingenjörer på distans, som bor inom fyra timmar från där man har utvecklingskontor i bland annat Philadelphia, Pittsburg, Portland och San Diego.

Bolaget planerar också att sätta upp nya hubbar i Atlanta, Dallas och Denver.

”Det här skulle förmodligen ha gjorts tidigare. De senaste decennierna har ekonomisk tillväxt i USA varit relativt koncentrerad, och stora bolag har anställt folk i handfull storstadsområden. Det innebär att vi har missat en hel del talanger bara för att de råkar bo utanför de hubbarna”, skriver Mark Zuckerberg.

Läs också: Techbolagen som fajtas om hemmajobbarna – från ”zoombombning” till siffermiss

75 procent av de anställda på Facebook som vill jobba på distans säger också att de kanske skulle flytta någon annanstans för att göra det. Bolaget är öppet för det samtidigt som lönerna, per den 1 januari 2021, eventuellt kommer att justeras utifrån var de bor. 

Bay Area, Kalifornien, där Facebook har sitt huvudkontor, är ett av de dyraste områdena att bo på i USA. I San Francisco är hyrorna högst av alla amerikanska städer. Men flyttar man till en stad där levnadskostnaderna är lägre skulle det kunna leda till en minskad ersättning.

Flyttmöjligheten kan ses som en tvärvändning från tidigare, då Facebook 2015 erbjöd sina anställda en bonus på 10 000 dollar om de flyttade inom 16 kilometer från huvudkontoret i Menlo Park. 

I inlägget skriver Mark Zuckerberg att han har ändrat inställning i frågan om distansarbete under de senaste månaderna. Tidigare har han upplevt att teamen jobbar bättre om de är fysiskt på plats, men menar nu att teknik kan överbrygga det.

Andra skäl han anger som positiva är att det gynnar miljön när färre pendlar till jobbet. Samtidigt passar hemmajobbet inte alla och det har varit ansträngande för de flesta föräldrar att både ta hand om barn och jobba samtidigt. 

”Med social distansering så kommer vi att kunna husera 25 procent av personalen på kontoret under resten av det här året”, skriver Mark Zuckerberg.

Läs också: Stor guide till effektivt hemmajobb: ”Största hotet är den mentala hälsan”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera