Hoppa till innehållet

Zuckerberg bad om ursäkt – igen

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg frågades under onsdagen ut om Cambridge Analytica-skandalen. 87 miljoner användares data har läckt och Zuckerberg svarade för andra dagen i rad på frågor, den här gången från representanthuset.

Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg vittnar inför senatorerna i Washington.
Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg vittnar inför senatorerna i Washington.Foto: Andrew Harnik

Under onsdagen ställdes Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg inför representanthusets ledamöter i en kommitté som ser över lagstiftningen om telekommunikation.

Förhöret i Washington startade klockan 16:00 svensk tid med att kommitténs ordförande, republikanen Greg Walden, förklarade för Mark Zuckerberg att Facebook är en historia om den amerikanska drömmen. Samtidigt förklarade Walden att det amerikanska folket är bekymrat över hur Facebook läckt och slarvat bort uppgifter om medborgarna.

Läs mer: Facebook-läckan: Det här har hänt

Precis som under första dagens förhör öppnade Facebook-grundaren, klädd i kostym istället för den ikoniska grå t-shirten, sitt tal inför kommittén med att be om ursäkt för skandalen.

”Det är klargjort nu att vi inte gjort nog. Vi har inte tagit vårt ansvar och det var ett stort misstag. Jag är ansvarig och jag ber om ursäkt", sa Zuckerberg.

Zuckerberg förklarade att företaget är idealistiskt och framåtblickande. Han påpekade att Facebook gett människor verktyg för att kommunicera och organisera sig. Som ett exempel valde Zuckerberg att lyfta #MeToo-kampanjen.

Facebook-grundaren fortsatte med att förklara de steg som företaget nu tar för att försöka förhindra en liknande läcka i framtiden. Enligt Zuckerberg handlade mycket av lösningen på problemen kring användarnas integritet och rättighet till den egna datan om att göra det enklare för användarna att styra över vilken information som delas med tredje part. Bland annat ska Facebook införa en guide som kan hjälpa användaren i sekretessinställningarna.

Men ordförande Walden var inte imponerad. Han pressade Zuckerberg på om insatserna verkligen är tillräckliga för att förhindra ännu en skandal.

”Kommer du ändra så att alla inställningar från början är inställda så att användarna delar så lite data som möjligt? Ja eller nej?”

Mark Zuckerberg duckade frågan och svarade att den är för komplex för att besvara med ett ja eller nej.

Läckan har drabbat upp till 87 miljoner användare. När det var demokraten Anna Eshoos tur att ställa sina frågor kom frågan upp om Facebook-grundaren själv var drabbad av läckan. Svaret var ja.

Zuckerberg fick något hårdare frågor och behandlades mer hårdhänt av representanthusets kommittémedlemmar jämfört med senatorerna under tisdagen. Och även under den andra dagen av förhör tvingades en synbart irriterad Zuckerberg flera gånger förklara för kommittén hur Facebook fungerar, ofta på en mycket grundläggande nivå.

Samtidigt hamnade Facebook-grundaren emellan politiska intressen, där New Jersey-demokraten Frank Pallone tog tillfället i akt för att kritisera vad Pallone beskrev som republikanernas slapphet i att stifta nya lagar som kan skydda Facebookanvändare. Zuckerberg satt under Pallones tal tyst med ett nervöst leende fäst på läpparna.

Zuckerberg har tidigare öppnat för ny reglering, under onsdagen lyfte han dock ett varningens finger:

”Vi måste fundera noga över vilken typ av reglering som ska implementeras", sade han.

Läs mer: Zuckerberg välkomnar nytt regelverk 

Miljondataläckan har beskrivits av en del förståsigpåare som en kris för Facebook men knappast som en dödsdom. Detta trots att kampanjen #Deletefacebook startats för att de 2 miljarder månatliga aktiva användarna ska gå ur nätverket.

Efter tisdagens inledande förhör reagerade marknaden positivt och aktien steg 4,5 procent. Vid 17:30 svensk tid hade aktien sjunkit med 0,5 procent och handlades för 164,2 USD.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera