Hoppa till innehållet

Zuckerberg om skandalerna: Vi var för idealistiska

Facebook har skakats av en rad skandaler under det gångna året och pressen ökar på bolaget att ta ett större socialt ansvar. ”Jag tror att vi kommer att ta oss ur det här, men det kommer att ta några år”, säger grundaren Mark Zuckerberg.

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg.
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg.Foto: Mark Schiefelbein

Avslöjandena har avlöst varandra den senaste tiden. Facebook anklagas för att ha bidragit till spridningen av falska nyheter på sina plattformar, påverkat val och kränkt användarnas integritet.

I den senaste skandalen uppdagades det att data från 50 miljoner användare läckt till analysfirman Cambridge Analyticas och använts för att manipulera väljare, bland annat i det amerikanska presidentvalet 2016 och brexit-omröstningen i Storbritannien.

Läs mer: Facebook-läckan: Det här har hänt 

Marknaden har noterat att Facebook är i gungning – bolaget har förlorat 100 miljarder dollar i marknadsvärde bara de senaste veckorna, skriver nyhetssajten Vox. 

I en intervju med Vox berättar Facebooks grundare Mark Zuckerberg om hur misstagen har kunnat ske och hur han ser på framtiden.

”Jag tror att vi kommer att ta oss ur det här, men det kommer att ta några år. Jag önskar att jag kunde lösa alla dessa problem på tre månader, eller sex månader, men jag tror verkligheten ser ut så att vissa av dessa frågor kommer att ta längre tid att lösa”, säger han till Vox.

Läs mer: Facebook tar till åtgärder efter skandalen – nya krav på samtycke 

Facebooks affärsidé bygger på att göra världen mer öppen och förenad – en idealistisk tanke som sjösattes utan att konsekvenserna var helt genomtänkta, säger Mark Zuckerberg i intervjun.

Läs mer: ”Mark Zuckerberg har en pinsamt grund bild av Facebooks kris” 

Under 2017 nådde Facebook 2 miljarder månatliga användare. Därutöver har bolaget även tillgång till ytterligare enorma mängder användardata genom sina bolag Instagram och Whatsapp. På grund av datans ofantliga omfattning och den konstant pågående aktiviteten på de olika plattformarna har påverkanskampanjer kunnat gå omärkt förbi, skriver Vox.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera