Hoppa till innehållet

Zuckerberg: Trumps seger är inte Facebooks fel

Donald Trumps valseger har varken med Facebooks algoritmer eller förekomsten av fejkade nyheter att göra, säger vd:n Mark Zuckerberg.

Mark Zuckerberg är vd för och medgrundare av Facebook.
Mark Zuckerberg är vd för och medgrundare av Facebook.

Facebook har fått utstå återkommande kritik på senare år för att nätverket bidrar till att dess miljarder användare endast exponeras för nyheter och åsikter de håller med om. Facebooks algoritmer skapar en sorts filterbubbla, heter det, där endast världsbilden som stämmer överens med ens egna och de närmaste vännernas åsikter och livsstil får plats.

Det har också förekommit kritik om att överdrivna eller påhittade nyhetsartiklar från extremhögerns medier i USA ska ha fått oproportionerligt med exponering på Facebook och därmed bidragit till Donald Trumps valseger.

Mark Zuckerberg, Facebooks vd och medgrundare, tillbakavisar nu kritiken, rapporterar Financial Times.

”Personligen tycker jag att idén om att fejknyheter på Facebook, något som utgör en mycket liten del av innehållet, skulle påverka valet är ganska galen”‚ sade Mark Zuckerberg på en konferens i Kalifornien.

Läs mer: Så har Trump trumfat Clinton i sociala medier

Hur Facebooks algoritm sorterar fram nyheter och inlägg i varje användares flöde är något företaget har studerat, uppgav dess vd. Skillnaden är dock inte särskilt mycket större mot när det inte var Facebook som var den primära nyhetskällan utan traditionella medier som tv-kanaler och tidningar, menar Mark Zuckerberg.

Däremot tenderar Facebook-användare att inte interagera med nyhetsmaterial som inte överensstämmer med ens åsikter, medgav han.

”Innehållet är där, man klickar bara inte på det. Man sorterar bort det när man ser att det inte överensstämmer med ens världsbild.”

Läs mer: Techmiljardären: ”Grattis Trump”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera