Hoppa till innehållet

Zuckerberg välkomnar nytt regelverk

Mark Zuckerberg fick under tisdagskvällen stå till svars inför USA:s senat om Facebooks största läcka någonsin. Ett nytt regelverk, liknande EU:s GDPR, var ett av ämnena som kom upp.

Under tisdagskvällen frågades Facebooks vd och grundare ut av USA:s senat på grund av den dataläcka som uppdagades i flera medier i mitten på mars. I läckan har så många som 87 miljoner Facebook-användares personliga data kommit i händerna på analysbolaget Cambridge Analytica, som har sålt informationen vidare till tredje part.

Inför utfrågningen fick ett antal senatorer uppge vad de hoppades på av Mark Zuckerberg. Floridademokraten senator Nelson, uppgav att om de sociala mediejättarna inte klarade av att reglera och kontrollera hur användarnas personliga integriteten skyddas så kommer kongressen att bli tvungna att ta det ansvaret.

”Om ni inte får kontroll på det här, då kommer ingen av oss ha något privat”, sa senator Nelson inför utfrågningen.

Mark Zuckerberg fick därefter hålla sitt tal till senaten där han, som planerat, bad om ursäkt för att Facebook inte hade gjort tillräckligt för att förhindra att privat information har läckt och använts utan användarnas tillåtelse. 

”Det var mitt misstag och jag är ledsen. Jag startade Facebook, jag driver det och jag är ansvarig för vad som händer där”, sade han.

Läs även: Facebook-läckan: Det här har hänt

Det här är inte första gången under det senaste året som Facebook har kallats till kongressen. Mark Zuckerberg skickade då en anställd för att redogöra för hur ryska aktörer har använt falska nyheter och desinformation för att påverka förra presidentvalet i landet.

Förutom fejk-annonserna från ryska trollfabriker ska den ryska byrån Internet Research Agency ha nått 126 miljoner användare genom Facebook.

Även denna gång fick Facebook frågor om hur bolaget ska se till att utländska aktörer inte ska kunna blanda sig i den politiska processen i USA.

”Det här är ett av mina topprioriteringar under 2018. En av de saker jag ångrar mest är mitt ledarskap när företaget var långsamt att identifiera ryska aktörer under 2016”, sade Mark Zuckerberg.

Ett flertal politiker i kongressen har velat se att man inför ett regelverk för att kunna få större möjlighet att få insyn i hur Facebook hanterar sin data för att den inte ska komma i orätta händer. 

Även EU:s nya dataskyddslag GDPR berördes under utfrågningen av Mark Zuckerberg. Med GDPR som införs den 25 maj, vill man stärka skyddet för privatpersoner vid behandling av personuppgifter. Senator Maria Cantwell undrade om Mark Zuckerberg tyckte att USA bör införa samma dataskyddslag som EU.

”Det är värt att diskutera om vi ska ha något liknande som Europa har, men just nu är Facebook redo införa de förändringar som vi har planerat”, sade Mark Zuckerberg.

Senator Graham, följde upp med fler frågor kring regleringar liknande den som vi snart kommer att ha i EU. 

Varför ska vi låta er självreglera ert eget företag efter allt vi har fått höra?

”Vi är inte emot ett regelverk. Men jag tror inte frågan är om man ska ha regelverk utan vilket som är rätt regelverk. Då skulle vi välkomna rätt typ av regelverk”, svarade Mark Zuckerberg.

Har europeerna gjort rätt?

”Jag tycker att de gör vissa saker rätt.”

Kommer du att samarbete med oss om regulations?

”Ja, absolut. Och jag kan låta mitt team återkomma till dig så att vi kan ha den här diskussionen över flera kategorier,” svarade han.

Facebooks vd fick även frågor av senator Maria Cantwell om Peter Thiels analysbolag Palantir hade tagit data från Facebook, på ett liknande sätt som Cambridge Analytica, inför valet 2016. Han fick även frågan om Facebook-anställda hade arbetat med Cambridge Analytica eller Trump-kampanjens ”project Alamo”. 

Mer användarvänliga frågor dök upp under utfrågningen. Bland annat om Facebook tar bort all data som samlats kring en användare när denna beslutar sig för att avsluta sitt konto.

”Om man tar bort sitt Facebook-konto, kommer ni även att ta bort datan som man har lagt upp innan?”

”Ja. Vi tar bort den.”

”Kan ni även ta bort datan från tredje part som har köpt datan?”

”Det här är en viktig fråga. Vi säljer inte data till tredje part. Vi hjälper annonsörerna att visa reklam för de som de vill nå”, svarade han.

Mark Zuckerberg ska även stå till svars i representanthuset under onsdagen. 

Läs även: Facebook-läckan: Det här kommer Zuckerberg säga till kongressen 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera