Digitaliseringen bidrar på många sätt till att effektivisera och optimera företags affärer och sätt att arbeta på. De flestas huvudfokus ligger på kunderna och digitala lösningar har blivit en möjliggörare som kan skapa tid till just kundrelationer, snarare än tidsödande processer som istället kan automatiseras eller outsourcas. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.
AI och robotisering skapar kvalitet
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.
– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.
Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal.
– Vissa är inte redo för outsourcing direkt utan många kommer till oss när något händer, som att någon säger upp sig eller när man tappat kontroll över någon funktion. Då kan vi börja med ett interrimsuppdrag och hjälpa kunden att få koll på läget. Om kunden sedan önskar utöka samarbetet kan vi gå in och ta över helheten.
Läs mer om Accountors tjänster
Personliga relationer i fokus
Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Även om de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.
– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende.
– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.
Om Accountor
Vårt uppdrag är att hjälpa våra kunder dra nytta av den moderna, digitala tekniken för sin redovisning, lönehantering och HR. Vi vill hjälpa dig och ditt företag att fungera bättre och nå längre än dina konkurrenter. Du kan bland annat få hjälp med att:
• Hantera företagets löneadministration
• Sköta hela eller delar av redovisningen
• Processkartläggning och digitalisering
• Elektronisk fakturahantering
• Kvalificerad rådgivning inom skatt och redovisning
• Rekrytera personal till din ekonomifunktion
• Interimlösningar inom ekonomi och HR
• Utbildning inom ekonomi
• Kvalificerad momsrådgivning
• Löpande HR stöd